20. nov
STØY. En studie av koblingen mellom flystøy og hjerteproblemer ble denne uka offentliggjort i British Medical Journal.
 
Flystøy kan gi hjerteproblemer
LEDER. Vi må ikke glemme at det å ha en flyplass som nærmeste nabo, har noen negative sider.

Publisert: 11.okt.2013 14:33
Oppdatert: 27.jan.2017 11:05

Mens vi i disse dager feirer at det er 15 år siden hovedflyplassen på Gardermoen åpnet – og alt det har medført av utvikling i vårt distrikt – må vi heller ikke glemme at utbyggingen har hatt en del negative sider, og at mange av de negative sidene er ting som vi fremdeles lever med, og mest sannsynlig må leve med i årene som kommer.
 
Det vi først og fremst tenker på er flystøy. En studie av koblingen mellom flystøy og hjerteproblemer ble denne uka offentliggjort i British Medical Journal, og rapporten ble omtalt i en rekke britiske medier, blant annet The Guardian.
 
Studien, som tar for seg områdene rundt Heathrow i London, viser at de som bor i de mest støyutsatte områdene har 10–20 prosent større sjanse for å bli innlagt på sykehus som følge av hjerteinfarkt eller andre hjertelidelser. En tilsvarende studie fra USA, av seks millioner amerikanere over 65 år bosatt rundt 89 flyplasser, viser at risikoen for hjerteproblemer økte med 3,5 prosent for hver ekstra 10 desibel med støy de ble utsatt for.
 
Forskerne fastslår ikke at det er en direkte kobling mellom flystøy og hjertelidelser, men at den er sannsynlig. Det er ikke mulig å overføre forskningen til norske forhold uten forbehold. Antall fly, når på døgnet det er lov å fly og hvor folk bor, påvirker resultatene – og ikke minst den generelle helsen til befolkningen, men det er all grunn til å tro at også folk i vårt distrikt opplever støy som kan være helseskadelig.
 
Hvis vi holder oss til Heathrow har forskere også avdekket at cirka 50 personer dør hvert år som følge av forurensning fra flytrafikken. I forbindelse med diskusjoner om en tredje rullebane – det er ikke kun på Gardermoen dette diskuteres – har forskere ved Massachusetts Institute of Technology og universitetet i Cambridge beregnet at en ekstra rullebane kan føre til at dette øker til 150 personer i året i 2030.
 
Igjen: dette er heller ikke forskning som direkte kan overføres til norske forhold. Men kanskje kunne man nå, i forbindelse med 15-årsjubileet, sette i gang en større norsk studie av alle miljøforhold rundt flyplassen. Et større forskningsprosjekt over flere år, hvor målet er å legge fram en rapport i forbindelse med 20-årsjubileet, som viser hvordan natur, miljø og mennesker blir påvirket av at vi har Norges støre flyplass midt i vårt distrikt.
 
Ikke for å ødelegge festen i 2018, men for å gi oss mer konkrete fakta som vi kan forholde oss til.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no