12. des
PÅ TV. Tor Eivind Nyhus bak rattet i sin Lancia fra 1919 sammen med Farmen-programleder Gaute Grøtta Grav under Farmen på TV 2 i fjor. Foto: Privat
 
Fra vrak til skinnende klenodium. Du så den på Farmen i fjor
NORDKISA. Tor Eivind Nyhus er eier av en 1919-modell Lancia Kappa 7-seter cabriolet, trolig eneste eksemplar i verden.

Publisert: 16.aug.2016 12:47
Oppdatert: 27.jan.2017 14:25

Den ble brukt på Farmen på TV 2 fra Løntjernbråtan i Eidsvoll i fjor.

- Det var morsomt å bli spurt om å bli med på Farmen på TV 2. Det er veldig fint på Løntjernbråtan, og det var artig å være med på opptakene. Blant annet holdt et filmteam på en hel dag med opptak om bilens historie, sier Nyhus.

Han forteller at hans bil ble Farmen-bilen ved en tilfeldighet.

- En person fra TV 2-teamet var hos frisør Johan Høgseth på Råholt. Han spurte Johan om han kjente til en bil i området som var bortimot 100 år, og han formidlet kontakt, sier Nyhus.

Se flere bilder av bilen i bildegalleriet

ÉN SOLGT TIL NORGE

Nyhus forteller at det ble lagd 640 biler av denne utgaven i 1919, og at bare én ble solgt til Norge.

- Det var en filtfabrikkeier i Drammen som kjøpte bilen. Den ble senere brukt til både å transportere turister i Telemark og av et busselskap. Den ble på 1950-tallet bygd om til pickup, og bakparten som ble tatt av ble kastet i sjøen. Der havnet også resten av bilen etter hvert, sier Nyhus.

Imidlertid ble den funnet av Jan Tolsby fra Teknisk museum som tok den opp.

- Han hadde en kollega, som hadde et sommersted på Kopperudåsen i Nordkisa, som tok restene av bilen med dit og satte det i et uthus. Det var der jeg fikk tak i den for 32 år siden etter at vi ble enige om en handel. Da var det ikke mer enn jeg fikk plass til på en varehenger. Ingen som så hva jeg hadde som utgangspunkt trodde det skulle bli en bil igjen, sier Nyhus.

KLENODIUM

30 år senere kunne Nyhus, etter mye arbeid og ikke ubetydelig påkostning, endelig rulle klenodiet ut på vegen.

- Dette er den eneste bilen som er igjen av denne modellen. Det har vært en stor jobb, og det har ikke vært enkelt å få tak i deler. Jeg har vært på leting i mange land, og har blant annet fått tak i mye i Australia, gjennom Lancia-klubben der, sier Nyhus.

Dekk fikk han spesiallagd i Italia.

- Det viste seg at en dekkfabrikk der hadde lagd denne dimensjonen på lisens for Michelin. Utrolig nok hadde de tatt vare på formene, sier Nyhus.

DELER FRA HELE VERDEN

Ei lykt fikk han fra New Zealand. Ny bakpart ble fløyet inn fra England.

- Jeg har vært opptatt av at bilen skal se akkurat ut som den gjorde i 1919. Det har imidlertid vært nødvendig å få lagd mye deler, og jeg har vært heldig å få tak i fagfolk som har lagd delene slik de så ut for snart 100 år siden. Blant annet er radiatoren håndlaget i England, og kjølevifta, som er av tre, ble lagd av Halvard Stormoen på Jessheim, sier Nyhus.

Seter og interiør er restaurert av Frank Karlsen på Sand.

- Han er en utrolig dyktig fagmann og gjorde en fantastisk jobb, sier Nyhus.

Registerdrev fikk han en mann i Borås til å lage.

- De gamle var helt utslitt, men han lagde nye akkurat som originalene. Han var en tusenkunstner, sier Nyhus.

Han forteller at motoren var frostsprengt flere steder.

- Den er reparert, men jeg stoler ikke helt på den. Jeg er derfor hele tida på leting etter en annen motor, sier Nyhus.

Fakta:

Lancia Kappa 7-seter cabriolet 1919-modell

4-sylindret motor med slagvolum 5 liter

85 hestekrefter

Toppfart 125 km/t

4-trinns girkasse

Det ble lagd 640 eksemplarer i 1919, men bare 210 med 7 seter

Bare én ble solgt til Norge. De fleste ble solgt til Australia.

LES OGSÅ: Folkevogna får et nytt liv

LES OGSÅ: Kuer fra Nannestad skal gi Farmen-deltakerne melk

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no