23. sep
 
Gründer satser en halv million for å lykkes med øl og vin fra Tsjekkia
Fra et perfekt temperert lager på hemmelig sted drømmer Raymond Lishaugen (33) om å skape seg et nytt levebrød. Målet er å havne i Vinmonopolets hyller.

Publisert: 07.apr.2018 21:00
Oppdatert: 06.apr.2018 15:43

Lagerlokalet er mørkt, holder ti grader stabilt og ligger usentralt plassert et sted på Øvre Romerike. Av hensyn til varebeholdningen av øl og vin skriver vi ikke hvor det ligger. Raymond Lishaugen ønsker naturligvis ikke besøk av ubudne gjester med skumle hensikter. På gulvet der inne står Lishaugens store drøm eksemplifisert gjennom ølsorter og vinflasker av den eksklusive sorten.

– Drømmen er å kunne leve av dette. Jeg har tro på satsingen, sier Lishaugen.

1.000 ølliter solgt

De første dagene sto det 5.000 liter av det tsjekkiske ølmerket Svijany og 1.200 liter av vinmerket Maly fra samme land på gulvet der inne. Nå er 1.000 ølliter solgt og kjørt ut til ti leverandører spredt over et større geografisk område. Lille Barolo i Sundet er blant navnene på kundelisten. Ellers leverer han til flere restauranter, blant annet på Hamar.

– Det tsjekkiske bryggeriet ble etablert i 1564. Produktet jeg satser på er tradisjonelt, lyst lagerøl. Den skiller seg noe fra den tradisjonelle tsjekkiske bryggemetoden. Dette ølet er upasteurisert. Det vil si at det ikke er varmebehandlet og dermed gir mer smak. Holdbarheten er litt kortere, men det skal ikke by på problemer. De har mange typer. Foreløpig satser jeg på to, men det kommer flere etter hvert, sier Lishaugen. Han har vært i Tsjekkia flere ganger, besøkt bryggerifirmaet og vært på den aktuelle vingården. I tillegg har han en god kamerat i landet som tar seg av kommunikasjon med leverandørene underveis.

– Jeg er leverandørenes eneste kontakt i Norge og har sikret eneretten. Skal du ha dette ølet eller denne vinen, må du gjennom meg, sier 33-åringen.

– Hvor mye er investert i satsingen?

– Alt i alt, med smått og stort, har jeg satset en halv million kroner på dette, svarer Lishaugen. Fra før er han blant annet kjent som en blid og serviceinnstilt medarbeider i Sporten Eidsvoll. Der har han sagt opp jobben, og satser nå maksimalt på sin gründeridé. I tillegg kommer han til å livnære seg på guiding og eventaktiviteter. Også i denne sjangeren har han fått flere lokale oppdrag som tur- og friluftsguide. Han håper forretningsideen er like enkel som den er genial. I dag eksponerer tsjekkerne cirka én prosent av viner til verdensmarkedet. I stedet går det meste med til eget forbruk. Det er ikke uvanlig å se en tsjekker som nyter en flaske øl til lunsjen i gatebildet. Den store drømmen for mange av dem som satser på øl- og vinimport er å havne fast i hyllene til Vinmonopolet. Det er et trangt nåløye, men flere lykkes.

LES OGSÅ: Satser på egenproduserte drikkevarer

Mange franske, få tsjekkiske

Søker du på Tsjekkia i deres produktsystemer i dag kommer det opp 12 varer. Et søk på Frankrike (6.884) og Italia (4.654) gir helt andre utslag. Det er her Lishaugen har sett og grepet muligheten. Han håper å få opp varesortimentet fra Tsjekkia i Norge.

– Per i dag er det mulig å bestille disse vinene og ølet gjennom Vinmonopolet. Du finner de foreløpig ikke via søk, men kan sende inn et skjema på e-post, sier Lishaugen. Vinmonopolet tilbyr mer enn 21.500 produkter og lanserer nyheter seks ganger i året. I sin innkjøpsprosess analyserer Vinmonopolet etterspørsel, trender i markedet og salgsutvikling nasjonalt og internasjonalt. Når de har funnet ut hvilke produkter de vil satse på, utarbeides åpne anbudsinnbydelser som rettes til deres leverandører, de drøyt 400 aktørene som har inngått grossistavtaler. To ganger i året legges de offentlige anbudsinnbydelsene ut.

– Målet med planen er å sikre et bredt sammensatt vareutvalg med god variasjon i pris, varetyper, land og stilretninger, for å dekke faktisk og forventet etterspørsel, opplyser Vinmonopolet. Vinmonopolet har fem produktutvalg fra basisutvalget som er innkjøpt og har fått plass i butikkhyllene til tilleggsutvalget som kan bestilles.

– Skulle produktene mine havne blant basisutvalget til Vinmonopolet vil det være som å vinne i Lotto, sier Raymond selv. I starten vil han bygge opp satsingen med å levere til et bredt spekter av kjøpere.

– Jeg har klokkertro på Raymond og den nye satsingen hans. Han er en perfeksjonist og får til alt han prøver på. I tillegg har jeg smakt vinene hans, og flere med meg var enige om at de smakte utsøkt. Jeg tror dette bare kan gå én vei, sier Ole Dønnum, vinliker og tidligere kollega av Lishaugen i Sporten Eidsvoll.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
1.000 liter solgt: Hittil har 33-åringen solgt 1.000 liter av den tsjekkiske ølsorten Svijany på det norske markedet.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no