19. nov
KJEDEREAKSJON. Elever på Jessheim videregående skole er med i en konkurranse om den beste kjedereaksjonen. Foto: Helly Hansen/skjermdump
 
Sjekk de kreative kjedereaksjonene laget av elever på Jessheim videregående
JESSHEIM. Bygde maskiner med dominoeffekt.

Publisert: 06.nov.2015 13:08
Oppdatert: 27.jan.2017 13:37

I høst har klesmerket Helly Hansen arrangert Workwear Challenge 2015 blant Vg2-elever på Østlandet.
Konkurransen gikk ut på at elevene skulle bygge en Rube Goldberg-maskin, det vil si en kjedereaksjonsmaskin, som viser den faglige kunnskapen til elevene og faglinjen de går på.
Totalt fire skolegrupper har vært med i konkurransen. To av bidragene kommer fra Jessheim videregående skole, representert med én gruppe fra elektrolinja og én gruppe fra salg, service og sikkerhet.
Sistnevnte hadde verdikjeden som tema, mens elektroklassen valgte å fokusere på sikkerhet som er et viktig element innen elektrofaget.

- VELDIG GØY

- Elevene måtte selv vurdere hva de kunne bruke av sin faglige kunnskap, da de skulle løse oppgaven. De fikk mulighet til å koble teori og praksis, noe som motiverte dem. Vi som lærere synes det var veldig gøy å observere prosessen fra start til slutt. Alle elevene i klassen deltok i uken før konkurransedagen, og fikk et godt samhold, sier lærerne Ingvild Fredrikke Borander, ved salg, service og sikkerhetslinjen og Ole Petter Bekkevold fra elektroklassen.
Elevene fikk en uke på seg fra oppgaven ble tildelt til gjennomføring av selve konkurransedagen. I løpet av uken bidro hele klassen med ideer, innspill og konstruering av prototyper. Selve konkurransedagen 14. september fikk fem elever fra hver klasse syv timer på å bygge maskinen, uten hjelp fra lærere eller andre.

IMPONERENDE

Vinneren kåres i begynnelsen av neste uke. Vinnerteamet vinner arbeidstøy til hele klassen.
- Yrkesfag er vår framtid, og derfor ville vi gi elevene en oppgave knyttet til yrket sitt. Vi har utfordret elevene til å finne de kreative sidene ved deres faglinje. Det er både gøy og imponerende å se hva de får til, sier Andreas Larsen, Nordic Marketing Specialist i Helly Hansen.

LES OGSÅ: Vg2 fikk lastebil verdt over en million kroner
LES OGSÅ: - Vi vil ha lærlinger

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no