23. sep
VINNER 2014. «Kveldsstemning». Bildet er tatt ved ett lite vann i Skotselv. Foto: Heidi Gabrielsen
 
Slik tar du bilder som vinner konkurranser
ØVRE ROMERIKE. Eidsvoll Ullensaker Blads fotokonkurranse er i gang.

Publisert: 02.jul.2016 13:56
Oppdatert: 27.jan.2017 14:19

Årets sommerfotokonkurranse er i gang. Fire av åtte runder er allerede gjennomført.

Har du bilder som er klare for innsending, bruker du e-postadressen foto@eub.no. Husk å gi bildet en tittel, si litt om hva det viser og hvilken kategori (runde) det skal delta i. I tillegg trenger vi navn på fotografen, adresse og kontaktinformasjon.

Det går slag i slag hele sommeren, og siste innsendingsfrist er 17. august. Dess flere runder du er med på, dess større er muligheten for å få med et bilde i finalen, men i finalerunden starter alle med likt utgangspunkt.

Derfor: Ta fram kameraet og forbered deg på å bli med i EUBs sommerfotokonkurranse. Det er gøy!

LES OGSÅ: Til topps i fotokonkurransen med varm sommerlek i iskaldt spredervann (runde 1)

PLANLEGGING

Tittelen lover at du skal vite hvordan du tar bilder som vinner etter å ha lest denne saken. Når sant skal sies er det å love litt for mye. Hva som er et godt foto er individuelt. Men, og det er et stort men, det finnes noen fellesnevnere for et godt foto du kan skrive ned om du ønsker å øke mulighetene for å vinne. De tipsene skal du få her.

TO KATEGORIER

Gjør deg klar for en aldri så liten prat om fotoanalyse. Høres det kjedelig ut? Det er det ikke, det er snarere nøkkelen til å lage gode bilder gang etter gang.

Fotoanalysen kan gjerne deles opp i to hovedkategorier: Innhold og estetikk. Når du klarer å lage et bilde der både innholdet og det estetiske harmonerer og fungerer, har du et soleklart fortrinn, for veldig mange bilder har bare en av delene.

Men la oss ikke grave oss for mye ned i fine ord. La oss heller snakke om hvordan man bruker denne teorien i praksis:

DU SNAKKER MED BILDENE

Husk at du snakker med bildene dine, uansett om du vil eller ikke. Om du tar et bilde av en flaskekork med mobilen din, vil dem som ser fotoet assosiere noe med bildet helt uavhengig av hvilken intensjon du hadde i utgangspunktet. Folk vil tenke én ting om det er korken av en brusflaske, og en annen ting om det er korken av en vinflaske. Derfor er det første tipset å ha en plan for hva du vil at betrakteren skal føle og tenke når hun ser bildet ditt. Deretter må du lage en strategi for hvordan du skal oppnå akkurat det.

LES OGSÅ: Tok førstepremien med energi i full utfoldelse (runde 2)

PLANLEGGING VERSUS SPONTANT

Mange fotograferer spontant. Det er helt greit, og gir ofte mange fine bilder. Men hvis du vil lage et vinnerbilde, kan det være lurt å bryte opp den spontane fotograferingen med mer planlagte «shoots». Det trenger ikke være verken avansert eller tidkrevende: Det kan være nok å ha et bevisst forhold til hvor sola er, og hvilket ansiktsuttrykk du ønsker på modellen. Tar du det enda et skritt lenger, finner du en location som passer til bildet du har tenkt å lage. Fotograferer du aktivitet der det er umulig å ha kontroll over hva som skjer, er det smart å bruke litt tid på å finne et godt sted å stå. Det er forresten helt vanlig å lete etter inspirasjon. Det finnes mange nettsteder for fotodeling der du kan høste ideer. Et enda bedre tips er å gå på biblioteket og se i fotobøker laget at profesjonelle fotografer. Forsøk å komme opp med en idé til en av konkurransens runder, og planlegg hva du ønsker bildet skal formidle.

LES OGSÅ: Bergtatt av klatretur opp Straumsfjellet i Setesdalen (runde 3)

ESTETIKK

Den andre delen av vår teori om fotoanalyse er estetikk: Hvordan ser bildet ut? Antakelig er dette det første man legger merke til, om bildet er tiltalende rent visuelt. Dette teamet diskuteres hver dag i fotoklubber og på forumer på nettet, og mange kan reglene: Det gylne snitt, rydd opp i bakgrunnen og unngå å plassere horisonten midt i bildet i tillegg til et par til. Men her skal du få to tips til som ikke like mange tenker på: Pass på at fargene harmonerer og utnytt kontrastene mellom lys og skygge.

Fargelære er et langt lerret å bleke, og mange har sett fargesirkelen. Men en enkel huskeregel: Grønt nøytraliserer rødt og omvendt. Gult nøytraliserer blått og omvendt. Se etter om du har snev av noen av disse kombinasjonene i bildet ditt.

Når det gjelder lys og skygge er vi inne på en vesentlig del av det estetiske i foto, nemlig kvaliteten på lyset. Let etter kontraster mellom lys og skygge, overganger, kanskje du kan få ett øye opplyst av sollyset, mens resten av ansiktet ligger i skyggen. Prøv deg fram. Det er mange som anbefaler å bruke blitz, men ikke fall for fristelsen med mindre du må. Bruk dagslyset der det er mulig.

LAG ET HELHETLIG UTTRYKK

Dersom du sikter mot å være med i konkurranser, kan det være nødvendig å være bevisst hvordan du behandler bildene etter at du har fotografert. Det er absolutt ikke nødvendig å være ekspert i fotoredigering, men det kan være lurt å sette seg inn i enkel fargebehandling. Det er nemlig sånn at fotografier rett fra kameraet ofte har unaturlige og uferdige farger. Vi har ikke plass til et kurs her, men lån deg en bok eller søk etter videoer på nettet. Det finnes også ekstraprogramvare til Photoshop som kan brukes. Programmet «NIK Collection» er gratis, og er et flott hjelpemiddel.

Når det gjelder fjerning av kviser, føflekker og rynker er vårt klare råd å la det være. Dette er ingen konkurranse i fotoredigering. Derimot er det en konkurranse om å fortelle gode historier med interessante bilder.

LES OGSÅ: Å bruke speil er et gammelt fototriks, men det fungerer nesten alltid (runde 4)

NØDVENDIG Å ØVE

Det viktigste er likevel å ha det gøy med kameraet, uansett hva ambisjonsnivået er. Fotograferer du for å lage familiealbum er det noe helt annet enn å lage fotografier som skal brukes i reklame eller være med i en konkurranse, selv om begge deler er gøy på hver sin måte. Men skal du nå opp i en konkurranse, er det nødvendig å øve. Forsøk å sette sammen de ulike elementene vi har snakket om i denne artikkelen: Pass på at bildet forteller en historie, og forsøk å sette betrakteren inn i en følelse. At bildet fungerer visuelt er viktig, og det kan du få til ved å være bevisst fargene og bruke lys og skygger til din fordel. Pass også på å rydde i bildet, slik at det ikke ser tilfeldig ut.

Vi ønsker oss så mange bidrag som mulig. Lykke til og god fotosommer.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no