16. nov
Kløfta på 30-tallet. Foto: Akershusbasen/Akershusmuseet
 
Slik så det ut på Kløfta i 1936
GAMLE GLIMT: Kløfta er historisk et trafikknutepunkt, ved veidelet mellom den Wingerske kongevei og den Throndhjemske Kongevei fra 1500-tallet.

Publisert: 27.aug.2017 17:00
Oppdatert: 18.aug.2017 12:14

Gjennom Ullensaker ble kongeveien stort sett lagt i samme trase som den eldgamle thjodveien. Det var en ride- og kløvvei som hadde eksistert fra sagatiden. Fra Gamle-Kløfta gikk ferdselsårene over Galgehaugen til Ullensaker kirke, Lautenbakken, Borgen og Nybakk.

På slutten av 1800-tallet ble det bygget en ny Kongsvingervei mellom Kløfta og Lund skole. Den ble åpnet i 1900 og ble senere RV2. Det het seg at veien kløyvet seg, derav navnet Kløften, så Kløfta. Kløfta stasjon på Hovedbanen ble åpnet i 1854, 36,48 kilometer fra Oslo og 168,5 meter over havet. Den eldste stasjonsbygningen var Norges første stasjonsbygning, fordi det er midtveis på Hovedbanen og stasjonen opprinnelig ble bygd som anleggskontor under byggingen av banen. Denne gamle stasjonsbygningen ble flyttet til Jernbanemuseet på Hamar da den andre stasjonen ble reist.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no