24. sep
LUFTIG: Gardermoen i 1946. Foto: Akershusbasen
 
Turen fra USA tok 14 timer
GAMLE GLIMT: Dette er det første transatlantiske passasjerflyet som kom til Gardermoen.

Publisert: 19.aug.2017 16:00
Oppdatert: 18.aug.2017 14:40

Bildet av en DC-4 fra American Airlines fra 1946. Sikkerhetssjekk var helt ukjent, for her står publikum inntil flyet. Lufthavnen var opprinnelig ekserserplass for kavaleriet. Etter den første flygingen i 1912 ble ekserserplassen omgjort til stasjon for militærflyginger. Rullebaner med fast dekke kom med tyskernes okkupasjon. Luftwaffe beslagla Gardermoen, og anla to betongrullebaner på to kilometer. I 1945 tok Luftforsvaret over anlegget og etablerte en base. 335 skvadron har siden vært stasjonert på Gardermoen. Flyplassen var Oslos sekundærlufthavn når Fornebu var stengt grunnet tåke og lignende. Mye trafikk ble dessuten midlertidig flyttet til Gardermoen da rullebanen på Fornebu ble forlenget mellom 1946 og 1952.

Flyturen mellom New York og Gardermoen tok 14 timer den gangen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no