20. sep
PÅ VERKSTEDET. Her, i stua på et gårdsbruk i Tønsberg, blir kirkesmykket pusset, polert og montert. Eimund Sand viser fra detaljene til kirkeverge Dene Støe.
 
Vebjørn Sand om alterkunstprosjektet til nye Jessheim kirke: «Dette blir et kunstverk for hele Europa»
JESSHEIM. Det gispes når dørene åpnes til verkstedet der altersmykket til nye Jessheim kirke blir montert.

Publisert: 30.jan.2017 10:37
Oppdatert: 01.mar.2017 11:06

I over ett år har brødrene Eimund og Vebjørn Sand arbeidet med kunstverket. Ambisjonen har vært klar. Dette skal være et kunstverk for hele Europa, et kunstverk folk kommer til kirka for å se, et kunstverk som er stort nok til å vise hvor mye kraft det er innenfor veggene til den nye kirka midt i Jessheim sentrum.

Se flere bilder av kunstverket i bildegalleriet

- Dette blir utrolig flott, er alt kirkeverge Dene Støe og prosjektleder Sverre Kragset sier.

Det er alt de trenger å si, for det nesten ferdige kunstverket som ligger i deler på bordet åpenbarer seg og funkler i sollyset som faller inn gjennom vinduet i den gamle og ærverdige gårdsbygningen.

Vi er på verkstedet til Edvard Brekke, håndverkeren, han som monterer og får skissene på papir til å bli til virkelighet.

FOR HELE EUROPA

Det var ikke tilfeldig at det ble Vebjørn Sands og broren Eimunds lek med geometriske figurer som ble valgt som kunst til Jessheim kirke. For geometrien symboliserer byggeklossene vi er laget av, som alt i hele verden er vevd sammen av. At arkitekten av kirka og Sand-brødrene har samarbeidet om andre prosjekter har også hatt betydning, og gjør det enklere å lage sammenfallende løsninger.

- Det er noe med både det veldig umiddelbart forståelige i formene og det dypere som går på forståelsen av hvor vi kommer fra og hvem vi er, sier kirkeverge Dene Støe.

- Man kan velge å se det som vakker kunst, men også et symbol på skaperverkets byggeklosser. Og alt det byggeklossene brukes til. Det er i alt og alle, sier Støe, tydelig begeistret.

SKAL MONTERES

I verkstedet i Tønsberg svetter Eimund Sand og Edvard Brekke med poleringsklutene. Det svært gjennomsiktige akryl-materialet som kunstverket er laget av må poleres skinnende blankt før delene settes sammen. Kjernen er allerede klar, og ligger på bordet. Nå skal stjernearmene gjøres klar.

Vebjørn Sand, kanskje den mest kjente av brødrene, har brukket beinet og sitter i en stol med krykkene ved siden av seg. Og mens Eimund viser fram geometri og naturens underfundighet i galleriet på Verdens Ende, sier Vebjørn at kunstverket ikke bare er for folk i nabolaget på Jessheim. Dette skal bli et attraktivt reisemål for alle europeere.

- Håpet er at kunstverket vi lager skal inspirere til en ny bølge, eller i hvert fall åpne øynene for bruk av kunst i kirken, sier Vebjørn Sand.

- Det skal bli et kunstverk for hele Europa, som folk reiser til kirken for å se. For oss er det fantastisk å få denne muligheten, for bruk av naturens geometri går så godt sammen med kirkens budskap, sier Sand.

LES OGSÅ: Nye Jessheim kirke skal ruve i landskapet

IKOSAEDERET

Kjernen i altersmykket er et såkalt «ikosaeder». Det er en form som er dannet av 20 likesidede trekanter, og ble beskrevet av filosofen Platon i «Timaois». I boken (som for øvrig er sentral i Rafaels maleri «skolen i Athen») gjør Platon et forsøk på å forstå naturen ved hjelp av matematikk.

Ikosaederet tilhører en eksklusiv klubb av i alt fem former som til sammen danner grunnlaget for alt vi er og har rundt oss.

Så, i 1619, gjør astronomen Johannes Kepler noe oppsiktsvekkende med ikosaederet: Han gjør om på det, forlenger armene og danner dermed en stjerneform. «Kepler-stjernen» som Vebjørn Sand allerede har laget står montert på Jessheim, i avkjøringen fra E6 mot Gardermoen.

- Keplerstjernen er rett og slett et forsøk på å beskrive Guds harmoniske skaperverk, sier Vebjørn Sand.

MER FORVANDLING

Altersmykket i Jessheim kirke er en forvandling av Keplerstjernen. Trekanten er allerede et kristent symbol, som tar opp i seg både Guds øye og treenigheten. Til kirkerommet er stjernen tilpasset det kirkelige rommet, med både lengre og kortere armer som symboliserer Gud og mennesket. De 20 armene i Keplerstjernen er redusert til fem, der fire er plassert i korsform. Dette viser til oppstandelsen. Sidearmene strekker seg og hever seg i triumf, i et symbol på det forlatte korset og den seirende Kristus.

Hver stjernearm er dannet av tre gylne triangler. Et gyllent triangel er en likebeint trekant med en ideell proporsjon i forholdet mellom lengden på de like beina og grunnlinjen. Menneskekroppen og naturen ellers, er gjennomsyret av dette proporsjonsmålet som kalles det gylne snitt. Fransiskanermunken Luca Paciolis bok De divina proportione fra 1509, undersøker det gylne snitt i geometri og arkitektur. Boken er ikke minst berømt for Leonardo da Vincis geometri-tegninger. Dette er illustrasjoner Vebjørn og Eimund Sand studerte når de utformet ikosaederet.

PRISMEARMENE

Karakteristisk for altersmykket i Jessheim kirke er de to prismene som strekker seg nedover og oppover fra kjernen. De etablerer en vertikal lyssøyle i rommet. Prismene er trekantet, åpne og framstilt i klar 25 mm akryl med fasetter på kantene. Prismearmene oppstår av ikosaederet ved at dets flater forlenges ut i rommet. Her vil ikke kantlinjene krysse hverandre ettersom de er parallelle. Den ene prismearmen strekker seg opp mot lyset, den andre ned over alteret. De vil formidle Guds lys til kirkerommet og la det brytes i skulpturens mange fasetter. Tanken er at lyset skal fastholdes og leke i stjernen og rommet. Dette er fortellinger om Skaperens enhet som spaltes i skaperverkets mangfold og Guds fredspakt med menneskene: nemlig regnbuen.

LES OGSÅ: Byens nye kirketårn ruver mot himmelen

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no