15. nov
VIKTIG ARENA: – Grunnlovsbygda skal selvfølgelig være best på å gi kommunens elever kunnskap om og opplevelser tilknyttet lokal historie og kultur, bl.a. ved Eidsvollsbygningen og Demokratisenteret for unge, skriver Kristine Storsve.
 
– Framstår som et DKS-program på tomgang
Den kulturelle skolesekken (DKS): Favner DKS-programmet en bredde av kunst og kulturuttrykk for elevene i Eidsvoll skolene?

Eidsvoll er en såkalt direktekommune (100 % kommune), som betyr at kommunen selv forvalter midlene til den kulturelle skolesekken (DKS). Kommunen skal selv sørge for at alle elevene i grunnskolen får et mangfoldig og profesjonelt kunst- og kulturtilbud i opplæringen

DKS-programmet i Eidsvoll er obligatorisk og består stort sett av det samme hvert år. På den måten er det forutsigbart for elevene og skolene, og følger en progresjon for opplevelser innen lokal kulturarv.

Grunnlovsbygda skal selvfølgelig være best på å gi kommunens elever kunnskap om og opplevelser tilknyttet lokal historie og kultur, bl.a. ved Eidsvollsbygningen og Demokratisenteret for unge. Et samarbeid med Eidsvoll 1814 kan og bør anvendes i enda større grad også utenfor DKS-programmet.

Det er også viktig å etablere og utvikle samarbeid mellom profesjonelle aktører med lokal forankring som kan bidra til elevenes erfaring med estetiske uttrykksformer og læreprosesser. Den kulturelle skolesekken skal formidle opplevelser og erfaringer med uttrykksformer innen de seks definerte kunstartene: scenekunst, visuell kunst, musikk, film, litteratur og kulturarv.

Det skal også være variasjon i formidlingsmåtene. Årsrapporten for den kulturelle skolesekken 2017 viser bl.a. at Eidsvoll kommune hadde 0 % scenekunst på programmet, det vitner ikke om mangfold i kulturuttrykk. En evaluering av direktekommunene «Nærhet, autonomi og demokratisering», fra 2017 peker bl.a. på utfordringen en del direktekommuner har i forhold til å tilby et mangfoldig program; «Mye tyder på at barn og unge i direktekommuner har mindre tilgang til nasjonal og internasjonal kunst og kultur gjennom Skolesekken» (s. 71).

Det er en fare for ensidighet i programmeringen. Eidsvoll kommune er en av direktekommunene som ligger sentralt og dermed har tilgang på flere kunstinstitusjoner og også varierte produksjoner. Eidsvoll kan se både til Oslo og Hedmark, og ikke minst ulike tilbud i Akershus fylke. Dermed burde det være mulig å ha et bredere og mer variert tilbud som favner alle de seks kunstartene i DKS.

Elevene går glipp av møte med forskjellige kunst og kulturuttrykk og mange spennende, samfunnsaktuelle og nyskapende scenekunstproduksjoner med den ensidige programmeringen vi ser i dag. Det er f.eks. en merkelig prioritering å lære 7. trinns elever å danse vals som del av DKS-programmet. Når jeg leser Eidsvolls DKS-katalog for 2018/2019, framstår det som et DKS-program på tomgang. Evalueringsrapporten peker bl.a. på at det for direktekommunene blir viktig å balansere godt mellom fornyelse av program og videreføring av eksisterende aktiviteter.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no