14. nov
Stortingsrepresentant Tone W. Trøen (H).
 
God fremtidsrettet skatteservice
LESERBREV. Petter Stensby retter i et leserinnlegg kritikk til undertegnede fordi skattekontoret i Ullensaker legges ned når skattekontoret på Lillestrøm styrkes med et større og mer spesialisert fagmiljø.

Publisert: 27.mar.2017 11:14
Oppdatert: 27.mar.2017 11:16

En kan selvfølgelig ha forståelse for at det kan oppleves sårt at lokale arbeidsplasser flyttes. Det er mange, med meg, som jobber for å sikre at vår region fortsatt skal styrkes, at veksten skal være god og bærekraftig og at vi får flere lokale, kortreiste arbeidsplasser i fremtiden. Heldigvis har vi det ikke i Ullensaker og på Romerike slik at vi bare må lene oss på statlige og kommunale arbeidsplasser. Veksten er god også i privat sektor.

Det er også slik at både næringslivets og folks behov for skattekontorets tjenester skal ivaretas på en god måte også i fremtiden. Folk flest vil trolig ikke merke den store forskjellen i hverdagen. Digitalisering av skatteetatens tjenester, som skattemeldingen, har redusert behovet for personlig oppmøte ved skattekontorene. Disse tjenestene forbedres hele tiden. Og for de få som trenger å oppsøke skattekontoret personlig, er heldigvis ikke vår region den som sliter med de største utfordringer knyttet til avstander. Reisen med toget fra Jessheim til Lillestrøm tar 26 minutter. 

Det offentlige drives for våre skattepenger. Tjenestene bør derfor utføres på en effektiv og god måte. Vi bør hele tiden se etter muligheter for å løse oppgavene bedre. 

Skattedirektoratet er selv tydelig på at dagens kontorstruktur ikke er tilpasset etatens behov og at den er mindre egnet til å løse oppgavene på en god og effektiv måte i årene som kommer. Skattedirektoratet ga klart uttrykk for at etatens kompetanse i dag er spredd på for mange og små fagmiljø, og at etaten bør disponere sine ressurser annerledes enn i dag for å være godt nok rustet til å møte utfordringer knyttet til økonomisk kriminalitet, arbeidsmarkeds-kriminalitet, identitetsforvaltning og en stadig mer globalisert økonomi. 

Vi har en godt fungerende skatteetat med høy legitimitet og godt omdømme i samfunnet. Dette har vi fordi Skatteetaten har fått utvikle seg over tid – også organisatorisk. Skal vi ha en god etat med like høy legitimitet i fremtiden, må den få lov til å utvikle seg videre og tilpasse seg morgendagens krav og behov.

Det bør alltid være politikernes plikt å sørge for en best mulig bruk av fellesskapets ressurser. Det skylder vi skattebetalerne. Den nye kontorstrukturen vil gi Skatteetaten mer slagkraft på prioriterte områder som økonomisk kriminalitet, og mer likebehandling og rettssikkerhet for skattyterne. Det er viktig for rettferdig konkurranse og et sunt næringsliv. Vi må ta juksemakerne i arbeidslivet.

Personlig syns jeg det mest treffende i Stensby innlegg er beskrivelsen av størrelsen på min bak. Den har nok holdt seg like bred, selv om jeg selv ikke synes jeg har «sittet» så mye på den inne på Stortinget i min første periode som representant for Romerike og Akershus. 

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no