20. nov
MER FLY. Avinor vil ha en ny rullebane øst for dagens.
 
Avinors gigantomani må stagges

Publisert: 17.jan.2018 17:00
Oppdatert: 17.jan.2018 11:46

De seks ordførerne på Øvre Romerike sitt fokus for å bøte på skadevirkningen av Avinors luftige planer, er altfor defensivt (EUB 13. januar). Strategien strider også imot det flere av dem, og også deres partigrupper, tidligere har sagt offentlig; at de er motstandere av en tredje rullebane på OSL.

Skal vi stoppe en ny rullebane, må vi skru prosessen et hakk bakover igjen. Vi må rette kravet til de som har gitt Avinor fullmakt til å begynne prosessen med å bygge en tredje rullebane. Følge opp det Sps Sigbjørn Gjelsvik allerede har gjort, og kreve at Stortinget behandler saken om videre Gardermoen utbygging på nytt. Vi må ikke anse dette slaget som tapt og nøye oss med å kreve skadebot for det som måtte komme hvis Avinor får ture fram.

Til og med miljøvernminister Vidar Helgesen gir uttrykk for usikkerhet, når han ser skadevirkningene som tårner seg opp (RB 13. januar). Men han ser ut til å ta det for gitt at trafikken på Gardermoen vil øke betydelig?

Utredningene til nå burde allerede være nok til å skrinlegge en ny rullebane. Fra 2012 til i dag har antall husstander som må flyttes økt fra cirka 20 til cirka 560 i Ullensaker. De nye støykartene som kommer vil sannsynligvis øke antallet ytterligere. Å flytte rullebanen til vest hjelper heller ikke, av hensyn til ødeleggelse av dyrka mark og fraflyttinger der også.

Spørsmålene som da må utredes er hvor mye av forventa trafikkøkning som kan tas unna med de to rullebanene som er i dag, og hvilke alternativer det fins for å ta et overskudd?

Hvor mye kan avlastes med forbedra togtilbud innen 2030-35? Og så finnes det jo avlastningsflyplasser i regionen, som det også er rundt London og andre større byer enn Oslo.

En utvidelse av flytognettet kunne gjøre Rygge til en filial, i stedet for at amerikanerne skal båndlegge den til militære formål, slik ryktene nå går.

Som et overordna premiss, må det også vurderes hvor stor lufttrafikkmengden kan være for å samsvare med de miljømessige målene. Frislippet av Avinor ser vi jo allerede bryter rammene her.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no