24. sep
Neste år kommer det asfalt her. Foto: Bjørn Inge Rødfoss
 
Betongbråk på vei mot løsning
LEDER: Det vakte oppsikt at Statens vegvesen beholdt det gamle betongdekket fra 1989 på den 6,7 kilometer lange E6-strekningen fra Jessheim nord til avkjøringen mot Dal og Mogreina, da de i 2009 åpnet ny firefelts motorvei.

Publisert: 05.sep.2017 15:00
Oppdatert: 05.sep.2017 12:25

Betongdekket ble beholdt uten å få nytt asfaltdekke på toppen. Ifølge Statens vegvesen sine vurderinger den gang, kunne betongdekket brukes i 15 år til og slippe utgifter til reasfaltering.

Samtidig måtte de senke hastigheten på strekningen. Mens man kunne kjøre i 100 kilometer i timen sørover, måtte man bremse ned til 90 kilometer i timen nordover på betongdekket. Begrunnelsen var dårligere kjørekomfort med rumlelyd for biler, og langsgående sporing for motorsyklister. I 2015 ble den hevet igjen til 110 kilometer i timen.

Betongdekket er sikkert solid, men kjørekomforten har vært elendig. Ved flere anledninger har vi sett sjåfører stå med nødblink på veiskulderen og klør seg i hodet – de tror de har punktert på grunn av all ristingen og dundringen. Slik bør det ikke være på en nyåpnet og moderne firefelts motorvei.

I et brev EUB har fått tilgang til skriver veiavdelingen i Akershus at betongdekket nå er i ferd med å sprekke opp og trenger fornyelse. De vil nå asfaltere, men dette vil ikke kunne bli utført før i 2018. I mellomtiden ønsket de å sette ned fartsgrensen fra 110 km/t til 90 km/t. Regionkontoret i Statens vegvesen satte en stopper for dette, og fartsgrensen forblir den samme fram til ny asfalt er på plass.

At veiavdelingen foreslår å sette ned fartsgrensen er i seg selv et sterkt signal om at det virkelig er behov for å gjøre noe med denne strekningen, og at den står i fare for å være et sikkerhetsproblem. Det er derfor en gledelig nyhet at nytt asfaltdekke nå er på vei.

En dekke-debatt som har vart i flere år ser dermed ut til å nærme seg slutten. Å slippe humping, risting og støy i kupeen blir nok neppe noe savn for noen. Omsider ser det ut til at en løsning er på vei for betongbråket.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no