17. sep
 
Bil, løgner, bompenger og miljø
Bompenger: Ståle Lien Hansen fra Ullensaker FrP har i EUB 3/6 et innlegg der han forøker å etterlate et inntrykk av FrP bygger veg uten bompenger.

Publisert: 09.jun.2019 20:30
Oppdatert: 09.jun.2019 20:51

En slik påstand er ikke bare feilaktig, men direkte løgn. Ikke noen gang i historien har det blitt vedtatt mer bompenger i Norge enn de seks årene FrP har hatt samferdselsministeren og finansministeren.

Ullensaker FrP har rett nok votert i mot flere lokale bompengeprosjekter i kommunestyret, men de har aldri hatt noe alternativt forslag til finansiering. Dermed har de i realiteten stemt i mot hele prosjektet.

BYGGET OG VEDTATT

Jeg tror likevel ikke leserne er særlig interessert i at jeg bruker mer tid på å irettesette andre politikere. Derimot skal jeg bruke dette innlegget på å fortelle om Senterpartiet sine målsetninger for samferdsel. Det skal jeg gjøre på en sannferdig måte slik vi politiker bør opptre.

De åtte årene SP hadde samferdselministeren ble det bygget og vedtatt mer motorveg og jernbane enn noen gang tidligere i moderne norgeshistorie. Dette arbeidet har fortsatt, men det bør ikke være sjokkerende at dette koster penger, og at noen får regninga. Når de rike skal ha skattelette, er det vanlige folk som får giroblanketten.

Bompenger er i en del tilfeller et nødvendig onde, men et virkemiddel som må brukes med klokskap og omhu. I mange tilfeller er det etter mitt syn rett å ha en viss form for betaling på nye vegprosjekter. Dette må imidlertid gå uavkortet til prosjektet, ikke som i dag, da en betydelig del av kaken går med til bompengeselskapenes lønninger og styrehonorarer.

Dessuten er det slik at nye og moderne systemer for brukerbetaling, som er under utvikling, kan løse dette på en langt mer effektiv og rettferdig måte enn de tradisjonelle bomstasjonene. Rundt større byer er for øvrig bomring etter mitt syn en selvfølge, for å bidra til viktig infrastruktur, samtidig som man reduserer trafikken, og sørger for en helt nødvendig forbedring av luftkvaliteten. Men også her må det utvises politisk klokskap. Det har kanskje vært en viss mangelvare i senere tid.

Samferdselspolitikk

For Senterpartiet er det viktig å ha en god samferdselspolitikk, og en reel miljøpolitikk, som vanlige folk kan kjenne seg igjen i. Bilen er selvsagt et helt nødvendig fremkomstmiddel for mange mennesker i Norge, også i Ullensaker.

Det er ikke slik at du er en miljøversting om du kjører bil. Ei heller om du beholder den ti år gamle dieselbilen som fortsatt virker litt til, fremfor å kjøpe en ny el-bil. Vi har aldri lovet eller ønsket å fjerne drivstoffavgift og bomstasjoner, slik enkelte andre har gjort, men vi mener avgiftssystemet må balanseres.

Det er riktig at forurenser skal betale, men en fast avgift i form av bompenger eller drivstoffavgift rammer fattig mye kraftigere enn rik. Derfor er denne regjeringas sterke økning i avgifter og reduksjon av pendlerfradrag både usosial og utrolig lite målrettet.

PLASS TIL BILEN

Siden jeg er lokalpolitiker vil jeg avslutte med å trekke dette ned på lokalt nivå. I Ullensaker skal vi fortsatt ha plass til bilen både på Jessheim og Kløfta. Det er avgjørende for handel og levende byer og tettsteder at folk kan parkere i sentrum.

Nye og moderne p-hus må prosjekteres og bygges, der ladestasjoner er like naturlig som oppmerkede plasser. På Jessheim bør pendlerparkering for de som skal ta tog legges til en fremtidig stasjon utenfor sentrum.

Samtidig må vi tenke nytt innen hvordan vi forflytter oss. På Jessheim får vi snart mye av gjennomgangstrafikken ut av sentrum. Satser vi samtidig på sykkel, gange og kollektivt går vi ei god fremtid i møte!

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »

Administrerende direktør:Eva Holmgren »
Ansvarlig redaktør:Bjørn Inge Rødfoss »
Vaktsjef og digitalt ansvarlig:Jørgen Berg-Sollien »
Salgssjef:Tina Berger »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no