19. nov
TETT: «Trafikken i Oslo og Akershus er i sterk vekst. Uten utbygging av kollektivnettet tetter veiene seg til», skriver Øyvind Solum.
 
Bomringen bidrar til et bedre Akershus
AVGIFTER: Enhver skatt eller avgift går utover noen og har uønskete utslag.

Publisert: 16.nov.2017 19:30
Oppdatert: 16.nov.2017 19:54

Det gjelder også bomringen. Så er det likevel gode grunner for slike avgifter.

Mange lar byrådet i Oslo, og Miljøpartiet De Grønne, være skyteskive for bomringen. Det er langt på vei skivebom, siden det hele er vedtatt av bystyret i enighet med Høyre-styrte Akershus, støttet av alle partier unntatt Frp.

Det burde være god nok grunn at Oslo vil begrense trafikk for å unngå dødsfall som kommer av luftforurensning. Også i Akershus vil mange dø for tidlig av samme grunn. Likevel handler ikke bompengene bare om det, eller om hindre folk å reise til Oslo.

Bompenger er nødvendige for å finansiere veier og bedre kollektivtransport både i Akershus og gjennom byen. MDG så gjerne at staten bevilget mer over statsbudsjettet, og har foreslått det. I stedet har regjeringen økt moms på kollektivtransport, noe som gir høyere pris på billetter eller mindre til kollektivinvesteringer. De prioriterer skattelette og veiprosjekter.

Trafikken i Oslo og Akershus er i sterk vekst. Uten utbygging av kollektivnettet tetter veiene seg til, og det blir ulidelig både for dem som reiser og de som bor langs veiene. Biltrafikk handler ikke bare om utslipp fra drivstoff eller slitasje fra dekk, men mer: areal. Det er ikke plass til veier til alle bilene, om vi alle kjører inn og ut av Oslo. Det ville både rasere enda mer bebyggelse langs en del av hovedveiene, mens det andre steder ville ta dyrket mark og natur. Og det er ikke billigere å bygge veier enn å bygge ut kollektivnettet. Kostnader for mennesker og natur vil være enorme.

Konsekvensene for klima og miljø krever at vi tar grep nå, for å ikke skyve belastningen over på barna våre, foruten de som lever i områder med tung forurensning.

Det er fornuftig at mye av bompengene i Oslopakke 3 går til kollektivutbygginger. Hvis jeg er avhengig av å kjøre bil, enten det er på grunn av jobb, helse eller livssituasjon, så er hovedpoenget å komme frem. Jeg kommer ikke lettere frem om det bygges en kjørebane til, om den fylles med kø, enn om flest mulig av dem som ikke er avhengig av bil i stedet begynner å reise kollektivt. På samme måte er ikke sykkelveier bare bra for syklister. Det er like bra for dem som aldri sykler, siden sykler forurenser mindre enn bil, og lager bedre plass på bussen eller bilveien.

Billigere Ruter-billetter ble fremmet i Oslo og i fylkestinget av Akershus MDG, men ble dessverre stemt ned av de andre partiene i Akershus. Uansett er ikke Ruter et selskap som tar ut overskudd. Inntektene går til utbygging av kollektivkapasiteten. Dessverre er det ikke mulig å få hele kapasiteten på plass umiddelbart, selv om Ruter regelmessig forbedrer busstilbudet sitt med flere avganger en rekke steder. Det tar mange år å bygge tunneler og baner, og bompengene trengs nå for at samfunnet skal få råd til å gå i gang. Fortsatt må vi kjempe for å få på plass Romeriksbanen, og økonomi er en viktig årsak til at sterke krefter fortsatt skyver på den.

Samtidig kan det være greit å vite at det foregår mye annet som også skal skape et bedre miljø. Oslo bruker mer enn før på spyling av gater, og MDG i Oslo og Akershus jobber med å få på plass landstrøm for cruiseskip, elektrifisering av ferjer, og en rekke tiltak som må til for å løse utfordringene, og som bidrar til at Oslo og Akershus fortsatt skal være et godt område å bo i fremover.

Øyvind Solum er fylkesleder og fylkestingsrepresentant Akershus Miljøpartiet De Grønne

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no