12. des
MÅ BORT: – Bommen på Hovinmoen har betalt for den strekningen den er satt opp for. Da skal den også bort. Noe annet bryter med nytteprinsippet ved bompengeinnkreving, skriver Hans Petter Lindstad, leder NAF avd Øvre Romerike. Foto: NAF
 
Bomstasjonen ved Hovinmoen
Bompenger: Statens vegvesen ved senioringeniør Ane Cecilie Stepaschko (SVV ACS) hadde i Romerikes Blad 20. oktober uttalelser om hvorfor bommen ved Hovinmoen fortsatt skal stå etter at den er nedbetalt i 2019.

Publisert: 04.des.2018 12:00
Oppdatert: 04.des.2018 12:23

NAF avd. Øvre Romerike (NAF ØR) kan ikke la disse uttalelsene være uimotsagt. Dette har de ikke hold for i stortingsvedtakene, og de bryter med alle prinsipper for bompengeinnkrevning.

Bommen på Hovinmoen har betalt for den strekningen den er satt opp for. Da skal den også bort. Noe annet bryter med nytteprinsippet ved bompengeinnkreving. I tillegg bryter det med prinsippet om at kryssfinansiering ikke er lov, dvs. at det kreves inn bompenger for andre strekninger enn den aktuelle.

NAF avd Øvre Romerike sine kommentarer til hver uttalelse fra SVV ACS:

SVV ACS: «Likevel er det sånn at hele prosjektet skal nedbetales samlet og takstene i alle seks bomstasjonene er beregnet ut ifra en samlet kostnad for hele strekningen.»

NAF ØR; Ja, takstene er beregnet ut i fra en samlet kostnad, men de er fordelt i hver bomstasjon etter hvor mange kilometer de enkelte delstrekningene har av den totale veilengden. Det er begrunnet med nytteprinsippet: at det skal være en sammenheng mellom det du betaler og det du har nytte for.

NAF ØR kan derimot ikke finne noe sted i stortingsproposisjonene at hele prosjektet skal nedbetales samlet. Hele prosjektet E6 Gardermoen – Kolomoen er blitt omtalt som ett, men delstrekningene er behandlet hver for seg i Stortinget. Først ut var behandlingen av Hovinmoen – Dal og Skaberud – Kolomoen, som ble vedtatt i Stortinget i november 2007, blant annet fordi delstrekningene ved Minnesund var forsinket i planleggingen grunnet lokale tvister. Bomsnittene ble forutsatt satt opp etter hvert som delstrekningene sto ferdige, og det indikerer ganske klart at det er hver delstrekning som betales av det respektive bomsnittet.

ACS: «Prinsippet om samlet nedbetaling av prosjektet rammer ikke beboerne i Ullensaker noe mer enn beboerne rundt Skaberud – Kolomoen»

NAF ØR: Her legger hun igjen til grunn dette med samlet nedbetaling, som vi ikke finner igjen i noen av stortingsbehandlingene om strekningen.

ACS: «Det er i stortingsbehandlingen av prosjektet forutsatt at alle bomstasjonene skal stå i 15 år.»

NAF ØR: Dette er – med respekt å melde – det reneste vås og en frekk måte å forsøke å omdefinere et veletablert prinsipp i all bompengebehandling. Det legges alltid 15 års nedbetalingstid til grunn i finansieringsanalysene i alle bompengebehandlinger. Det betyr selvsagt ikke at bommene skal stå i 15 år! De skal stå til prosjektet er nedbetalt, og det skal skje innen 15 år.

NAF avd Øvre Romerikes konklusjon på dette er:

Vegvesenet har ingen forankring i stortingsvedtakene om å beholde bommen etter at delstrekningen er nedbetalt. Dersom de gjør det, så vil det være et klart brudd på nytteprinsippet og bryte med bestemmelsen om kryssfinansiering (kryssfinansiering er ikke lov!)

Delstrekningen fra Hovinmoen til Dal er nedbetalt neste år. I henhold til vedtakene som er gjort, må også bommen bort i 2019, krever NAF avd Øvre Romerike.

NAF avd Øvre Romerike ønsker også å påpeke belastningen i Lie-krysset og boligområdet på Lie som følge av at bilistene kjører utenom bommen, samtidig som de også forlater en mer trafikksikker vei for å slippe bompenger.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no