19. nov
«Vi ser behovet for å regulere bruken av vann-scootere, ikke minst i rekreasjons- og verneområder. Samtidig har vi også forståelse for regjeringens utgangspunkt.»
 
De nye reglene er forvirrende
LEDER. Regjeringen opphevet 18. mai vannscooterforskriften. Det har skapt en del forvirring.

Publisert: 29.jun.2017 13:00
Oppdatert: 29.jun.2017 10:49

Målet, ifølge regjeringen, var å endre regelverket slik at vannscootere heretter kan brukes på lik linje med båter. «I de aller fleste områder», la regjeringen til i sin pressemelding. I praksis er det ikke blitt slik. Reglene som skulle gjøre det enklere, har i stedet gjort ting mer uklart og forvirrende.

I Eidsvoll, Nannestad og Hurdal er det fremdeles ulovlig å kjøre vannscooter. Årsak: De tre kommunene har egne forskrifter om totalforbud. Disse trådte i kraft i 1996, og gjelder fremdeles. Det betyr at det ikke er lov med vann-scooter i Hurdalssjøen. Det er heller ikke lov i Vorma. I Ullensaker er situasjonen litt annerledes. Ifølge motorferdselsloven er det ikke tillatt med motorfartøy på innsjøer som er under to kvadratkilometer. Det er ingen sjøer som er større enn dette i Ullensaker.

Vi ser behovet for å regulere bruken av vann-scootere, ikke minst i rekreasjons- og verneområder. Samtidig har vi også forståelse for regjeringens utgangspunkt, nemlig å likestille vannscootere med båter. Mange av de nyere vannscooterne bråker for eksempel mindre enn enkelte båter. Hvorfor skal da den ene være tillatt mens den andre er forbudt? Vi heller mot at vannscootere bør likestilles med båter, men at vi får et lokalt regelverk som regulerer bruken med utgangspunkt i støynivå og hastighet, ikke utseendet på fartøyet. Da bør vi få et lovverk som er mer logisk, og som det er enklere å forholde seg til.

I praksis vil vi da kunne få lokale forskrifter som åpner for scooterkjøring enkelte steder, mens man andre steder strammer inn på noe av dagens båtbruk. Ikke populært i alle miljøer det heller, mens andre igjen vil sette pris på endringen. Det enkleste for politikerne er selvsagt å forby scooterbruken. Det er nok også det enkleste å regulere. Men da sitter vi igjen med et regelverk som kan framstå som urettferdig og ulogisk. Og som heller ikke er tilpasset den teknologiske utviklingen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no