23. sep
KÅRING: Feiringsvegen – fylkesveg 33 – kom på femte plass i NRKs kåring av Norges verste veger.
 
Dette er en av Norges aller dårligste veger
Feiringvegen – «Norges verste veg»?

Publisert: 11.mai.2018 12:00
Oppdatert: 08.mai.2018 14:59

Om Feiringvegen ikke ble kåret til Norges verste, så var det ikke langt ifra. Å komme på femte plass av et antall på 3000 veger påmeldt i konkurransen, forteller mye.

Nå sier leder i Feiringregjeringa Torbjørn Ellingsen i EUB, at utbedring av vegen med tunnel i Byrudberga, som allerede skulle vært i gang, nå blir utsatt på ubestemt tid, på grunn av spesielle grunnforhold i fjellet. Ny planlegging og søknad om bevilgning av mere penger må til.

Nå har vel planleggingen allerede tatt noen år og det må nå startes på nytt og flere år vil gå før tunnelprosjektet kan påbegynnes.

Et dumt spørsmål, kanskje, men hvorfor tok man ikke prøver av fjellet før planleggingen? De som jobber med fjell av forskjellig bergarter er vel kjent med at det kan være forskjell fra sted til sted?

Ok! Nå må dette gjøres! Men så er det pengene! Prosjektet blir betraktelig dyrere og det må søkes om nye bevilgninger og det vil sikkert ta tid, da det ikke er med i budsjettet for nærmeste periode.

Og dessuten, det står mange vegprosjekt på vent, ifølge NRKs «verste veg kåring», og disse vil helt sikkert presse på det de kan for å få sine veger oppgradert til brukbar standard. Statens bevilgninger har sine takhøyder, selvfølgelig, og det blir ikke lett å komme med i «trekningen».

Når det gjelder penger til vegbygging, burde ikke det være noe problem i Norge!

Norge er et av verdens rikeste land og det landet i verden som har mest penger på bok og pengefond i banker og selskaper rundt om i verden. Det svimlende tall, åtte tusen milliarder kroner, men ingen garanti for at disse pengene er trygt plassert, hvor det meste er i aksjer. Sjefen for Oljefondet, Einar Slyngstad, advarer i Dagens Næringsliv at fondet kan falle betraktelig som en følge av kursfall på aksjene. Da er det spesielt viktig at vi bruker noe av dette fondet til vegbygging mens vi har penger.

Det ville vært god investering, og befolkningen inklusiv transportnæringen ville juble. Store skader og slitasje på bilene vil bedre seg betydelig, og all irritasjon på dårlige veger vil endre seg til smil og hyggelig omtale. Bilparken vil også være med å betale tilbake mere enn hva bankene gir i rente. Sysselsetting er vel viktig og det å få opp standarden på vegnettet er vel minst like viktig, som også vil bidra til mindre ulykker på vegene våre.

Prosjektet med Feiringvegen bør absolutt prioriteres og å få fortgang i arbeidet! Hva gjør man, om deler av vegen raser ut i Mjøsa og vegen blir stengt for all ferdsel? Ingen vet når slikt kan skje, men med tanke på alle tunge trailere som går hver dag, kan vegen bli stengt allerede i morgen! Totningene og de som kommer nord fra, har den mulighet at de kan kjøre over åsen eller bort til Mjøsbrua og ta E6 den vegen, og videre til Gardermoen, Oslo og så videre. De som bor i Feiring kan i verste fall bli innesperret for kortere eller lengre tid. Vegen er rasutsatt både i Byrudberga og Skreifjella!

Feiring bygd er blitt en usikker plass å bo. Hvem tør satse på å bosette seg i Feiring med så stor usikkerhet ved å komme seg til og fra? Feiringsregjeringa har en jobb å gjøre, og ikke minst Eidsvoll kommune og Østre Toten kommune. De bør ikke spare på «kruttet» i sine argumenter til Akershus fylkeskommune, Statens vegvesen og samferdselsministeren.

Håper alle etater får fart på seg og at noe positivt kommer på «bordet» straks!

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no