18. sep
DIGITALT: - Med pedagogikk i takt med vår elektroniske utvikling, og tilgjengelighet til PC tror vi at faglig elevdeltakelse øker betraktelig, mener Utdanningsforbundet i Eidsvoll.
 
Digitale ferdigheter i den analoge skolen
LÆREPLANEN: I arbeidstimen sitter elevene med forberedelser til presentasjon, fordypningsprosjekt, arbeidsplan og lærebok.

Publisert: 19.jun.2018 14:00
Oppdatert: 19.jun.2018 12:05

Noen av elevene har med PC hjemmefra for å kunne hente ut spesifikk informasjon, skrive i skriveprogram eller lage presentasjon. Andre elever har fått tildelt egen skole-PC etter behovsgrunnlag. Likevel, hvorfor sitter ikke alle elevene med hver sin skole-PC? Er det slik at kun ungdommene med ressurssterke familier eller enkeltvedtak skal få opplæring i digitale ferdigheter?

DIGITAL DØMMEKRAFT

Ferdighetsområdene for digitale ferdigheter omhandler å bruke og forstå, finne og behandle, produsere og bearbeide, kommunisere og samhandle, og utøve digital dømmekraft. Det elevene skal oppnå er omfattende beskrevet i læreplanen. Digitale ferdigheter inngår også i flere av skolefagenes kompetansemål.

Læreplanen sier at «digitale ferdigheter utvikles gjennom å bruke digitale ressurser.» Her er det lagt opp til å ta i bruk de digitale ressursene som PC og internett i løpet av skolegangen, fordi det er slik man utvikler digitale ferdigheter. Elevene skal ved utgangen av tiende trinn ha nådd eller forsøkt å nå kompetansemålene i læreplanen, inkludert de som omhandler det digitale.

KILDE TIL INSPIRASJON

Digitale ressurser kan også være kilde til motivasjon for elevene. Spill, musikk, video, sosiale medier og andre populære nett-tilganger, er faktorer som gjør PC populært hos elever, men som også kan være argumenter imot PCer til alle. Det er fordi de like gjerne kan være distraksjoner. Det er her pedagogikken kommer inn.

Vi som lærere må også tilpasse undervisningen til PC-bruken. Med pedagogikk i takt med vår elektroniske utvikling, og tilgjengelighet til PC tror vi at faglig elevdeltakelse øker betraktelig.

TILGJENGELIGHET

Videre, hvis vi ser på hvor mange arenaer vi trenger data på og hva vi kan bruke de digitale ressursene til, er det også praktisk. Arenaer som blant annet Itslearning, deling av dokumenter, lekseinnlevering, staveprogram, ordbok, samskriving, programmering, blogg, lage video og lage presentasjon er allerede kjent i skolen, men ikke like tilgjengelig for alle.

Med tilgjengelighet er det ikke bare de digitale ferdighetene som blir dekket, men også praktiske behov i en hektisk skolehverdag.

Elever i ungdomsskolen bør ha lik tilgang til digitale ressurser uavhengig av bakgrunn, med en personlig PC til alle.

Dette er et sterkt argument for å oppnå kompetansemål, videre læring og oppvekst, og deltakelse i et digitalt samfunn. Dette krever at politikere og skoleledere tar tak i problemstillingen, slik at skolene våre blir like digitale som læreplanen.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no