21. nov
KRITISK: En mor er kritisk til hvordan hun og sønnen ble tatt imot på legevakten i Eidsvoll. Foto: Roger Aarli-Grøndalen
 
«Døgnåpen» legevakt
MØTE: Har lyst til å fortelle om mitt møte med Eidsvolls «døgnåpne» legevakt lørdag 30. september.

Publisert: 11.okt.2017 13:00
Oppdatert: 11.okt.2017 13:29

Lørdag var min sønn i dårlig form. Han sovnet foran TV og sov et par timer. Cirka klokka 23 våknet han, var kaldsvett og svimmel og kunne ikke stå på bena. Nå drar vi til legevakten, sier jeg. Som sagt, så gjort.

Vi kom til legevakten klokka 23.45. Det var det låst og stokkmørkt. Vi fant en ringeklokke på veggen og ringte på. Straks kom en hyggelig sykepleier og satte på lys og slapp oss inn. Hun fortalte at legen var ute på et sykebesøk, men vi kunne bare sitte og vente.

Klokken 00.15 kom en pottesur lege.

Legen: «Hvorfor kommer dere nå på natta? Kunne dere ikke kommet i går på dagtid eller i morgen tidlig?»

Mor: «Når det gjelder sykdom så oppsøker man vel lege når behovet melder seg.»

Legen: «Dere kunne kommet på dagtid i går eller i morgen, ikke på natta. Det skjer ikke noe på natta. Dere kan komme tilbake i morgen tidlig. Dette er ikke øyeblikkelig hjelp.»

Mor: «Dersom det er hva jeg tror, så er det øyeblikkelig hjelp jo. Han må på Ullevål.»

Legen: «Det nytter ikke å være frekk.»

Mor: «Er jeg frekk altså? Jeg er en mor som er engstelig for sønnen sin. Dersom du opplever meg som frekk så ber jeg tusen ganger om unnskyldning.»

Legen: «Dere kan reise hjem og komme tilbake i morgen tidlig.»

Mor: «Kan du være så snill å ringe vakthavende på Ullevål og fortelle hvordan det er fatt, så får han avgjøre hva som skal skje.»

Legen ringer vakthavende som ber min sønn komme med det samme.

Legen: «Skal du kjøre ham?»

Mor: «Nei.»

Legen: «Hvordan skal han komme seg dit da?»

Mor: «Med taxi eller ambulanse.»

Legen: «Da må jeg bestille Medi-Trans og da er det en til tre timers ventetid.»

Mor: «Vi venter.»

Medi-Trans kom etter en time, og min sønn ble operert dagen etter.

Er det sånn en «døgnåpen» legevakt skal fungere, og kan en lege oppføre seg sånn overfor sine pasienter? Jeg bare spør».

- Ga adekvat behandling

EUB har snakket med virksomhetsleder ved Vilberg kompetansesenter for helse og omsorg, som avviser at moren og hennes sønn fikk dårlig behandling da de oppsøkte legevakta.

– Legen som var på vakt lørdag 30. september opplyser at han håndhilste på dem begge, slik han pleier å gjøre. Han hadde tidligere behandlet denne pasienten, senest i juni og da med de samme symptomene. Legen ønsket å konsultere Ahus, men mor insisterte på at pasienten skulle til Ullevål, dit han tidligere hadde blitt sendt. Hun fortalte om et par nye symptomer i tillegg til dem som pasienten hadde hatt tidligere. Legen tok da kontakt med Ullevål og bestilte transport. Den kom etter én time. Legen har opplyst at stemningen var noe amper og at han opplevde at mor ikke lyttet til den informasjonen han ga.

Dette opplyser virksomhetsleder Vidar Roseth ved Vilberg kompetansesenter for helse og omsorg.

– Er det slik at legevakta helst ser at pasientene ikke kommer på nattetid?

– Nei, vi er der for pasientene uansett tid på døgnet. Vi mener at mor har misforstått eller spissformulerer i saken, og ingen er tjent med at bare halve sannheten kommer fram. Det kan skape frykt hos andre pasienter som trenger legehjelp.

Eidsvoll kommune har bygd nytt for 58 millioner kroner: Ny legevakt og åtte nye sykehjemsplasser

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no