26. sep
TILTALENDE: Ingen grunn til å klage på disse bananene. Kan det ikke være sånn overalt? Illustrasjonsfoto: Kiwi
 
Egentlig fornøyd – klager likevel
KOMMENTAR: Jeg har stor respekt for dem som driver matbutikker. Det er en krevende jobb. Konkurransen er hard.

Publisert: 14.jan.2018 11:00
Oppdatert: 12.jan.2018 14:11

Selv om det er mye penger i omløp, presses marginene. Åpningstider fra tidlig morgen til seint på kveld, seks dager i uka, fordrer sitt. En diskusjon om søndagshandel kommer sikkert tilbake, og konkurransen fra nettbutikkene er økende. Det krever sin kvinne eller mann å stå i en jobb som dette.

I tillegg er det kundene. Som uansett hvor hardt man jobber, har noe å pirke på. Som finner feil og mangler, og hva det måtte være. I dag er jeg en av dem.

Før jeg fortsetter: Jeg er innom mange ulike matbutikker. Derfor ingen grunn til at noen skal føle seg mer uthengt enn andre. Likevel, her kommer en liten tirade:

Jeg har forståelse for at når butikkene åpner tidlig mandag morgen, så er ikke hyllene fylt opp etter helga. I hvert fall at ikke alle ferskvarer er på plass. Kanskje er de ikke engang blitt levert. Men når klokka nærmer seg lunsj hadde det ikke gjort noe om varene var på plass. Det hadde i hvert fall passet meg ganske bra. Og når samme hylle er like tom ved lunsjtider tirsdag, kanskje også onsdag, da er det noe som bør planlegges bedre. Enkelte produkter er mer populære enn andre, og det kan selvsagt også føre til tomme hyller, men jeg har en mistanke om at det ikke alltid er tilfelle.

Det bør heller ikke være sånn at det å ikke sjekke datostemplingen på det man kjøper, skal være en risikosport. Innser at jeg har et eget ansvar her, men det er likevel en nedtur når man først har bommet. Og det gir ikke lyst til å gå tilbake til akkurat den butikken med det aller første.

Frukt er ikke enkelt, og de aller fleste av oss kaster for mye fra frukt- og grøntdisken som helt sikkert kunne ha blitt til noe spiselig. Men om det ikke er riktig av oss å kaste en flekkete banan som ligger hjemme på kjøkkenbenken, er det nok for mye å håpe på at folk flest er villige til å kjøpe overmodne bananer til full pris. Å la dem ligge der litt lenger, medfører nok veldig sjelden økt salg. Gjelder også slappe druer og skrukkete blåbær.

De som jobber i butikkene må gjerne ha grønt hår for min del. Eller blått. Hanekam eller barbert? Kjør på. Tatoveringer, ringer både her og der, gjerne stukket inn i alle kroppsdeler og kroppsåpninger – la de ansatte gå slik de selv trives best, det er helt greit for meg, men lukter man kraftig svette, er det kanskje på lageret man skal jobbe akkurat den dagen. Igjen, det er forskjell på mandag morgen og fredag kveld, det er lov å bli både sliten og svett i løpet av en lang dag med mange løft. Men hvor mange løft har man rukket å gjøre før dørene åpnes en tidlig morgen?

Det er ikke lett å få til alt hver dag. Uavhengig av hva man jobber med. Jeg er selv i en bransje hvor man først og fremst får kjeft. Jeg har mer enn én gang opplevd at folk som ringer avisen for å be oss om å skrive en forhåndssak om et planlagt kulturarrangement, innleder samtalen med å fortelle at vi lager en møkkaavis. Ikke det beste utgangspunktet for en god dialog, for å si det sånn. Det er ikke gøy å bare få kritikk når man dag etter dag forsøker å gjøre sitt absolutt beste. Kjeft er i utgangspunkt ikke veldig motiverende. Jeg har full forståelse for det. Men likevel, kjære alle dere som gjør en fantastisk jobb i alle våre matbutikker, dag etter dag, enkelte også år etter år – jeg vet at det er utidig å klage og mase, men kan dere ikke gjøre noe med dette?

LES OGSÅ: Kiwi-Gaute kåret til den rauseste sjefen

LES OGSÅ: Arne Bergly har ledet Rema 1000 på Råholt til en suksessbedrift

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no