16. nov
ELFLY. Et eksempel på et fungerende elfly fra Airbus. Større fly kommer. Foto: Airbus
 
Elektrisk i lufta
LEDER. Avinor-sjef Dag Falk-Pedersen har som mål at Norge skal bli først i verden med å ta i bruk elektriske fly i vanlig rutetrafikk.

Publisert: 01.mai.2017 15:00
Oppdatert: 01.mai.2017 21:00

Denne uka delte han noen av sine tanker og framtidsvisjoner med Aftenposten.

I det stille har ei prosjektgruppe jobbet med å klargjøre for elfly på norske flyplasser. Innen ti år tror Avinor-sjefen at vi vil se de første batteridrevne flyene i rutetrafikk her i landet. Først med inntil 20 passasjerer, deretter fly med stadig større kapasitet. Alt sammen ifølge Aftenposten.

Det er ikke lenger noen tvil om at elektriske fly vil komme. Rettere sagt: de eksisterer allerede (se bildet) – men alt tyder på at utviklingen vil akselerere slik at dette også vil bli interessant kommersielt. I tillegg til elfly, har vi utviklingen innenfor hydrogen og brenselsceller, som kanskje for større fly er et mer interessant alternativ. Vi må heller ikke glemme biodrivstoff, som kan fungere med mer «ordinære» forbrenningsmotorer, eventuelt i sammenheng med både brenselsceller og batterier. Alt i alt gjør dette at målet om nullutslipp fra fly på sikt kan bli noe mer enn et fengende, men inntil nå, tomt slagord.

For Norges del utgjør klimagassutslipp fra flytrafikken 2,5 prosent av de totale. Høres kanskje ikke ut som all verden, men disse utslippene har økt med nesten 90 prosent siden 1990. Og: utslipp fra utenlandsreiser bokføres ikke i det norske klimaregnskapet. Mer teknisk: det tas heller ikke hensyn til at klimagassutslipp oppe i høyden har større klimaeffekt enn på bakken. Så den reelle belastningen er større enn de 2,5 prosentene. Samlet bør vi snakke om 12,5 prosent, mener Framtiden i våre hender.

Lokalt er det ikke utslipp som er den største utfordringen fra flytrafikken, men støy. En elektrisk framtid vil nok ikke bli lydløs, men støyen fra flyene som kretser over oss, vil bli redusert betraktelig. Det kan bety mye for utviklingen av nye bolig- og næringsområder lokalt, men kanskje aller viktigst: det kan dempe støybelastningen i de områdene som er hardest rammet i dag.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no