13. nov

En fottur i gamle «besteløyper» i fjellet gir både tanker og ettertanke
– Er’u medlem?

Publisert: 04.aug.2018 17:00
Oppdatert: 03.aug.2018 14:48

Dette spørsmålet får vi snart i alle butikker, og skal vi få den prisen forretningene tilbyr må vi være medlemmer. Trenger vi alle disse medlemskapene, kan vi ikke bare få betale den prisen som varen bør koste?

Spørsmålet kom, av alle steder, da jeg skulle sjekke inn på Aurlandsdalen Turisthytte i sommer. Jeg ventet i køen og bestyreren stilte det helt naturlige spørsmålet «Er’u medlem?». Med det mente han medlem i Den Norske Turistforening som i år fyller 150 år og har sørget for at tusenvis har fått en ferieopplevelse i fjellet som har gitt gode minner. DNT gir sine medlemmer rimeligere overnatting og måltider ved besøk på DNTs hytter. Mange private hytter gir også DNT-medlemmer rabatt. I sommer har også DNT og fjellvandring fått ekstra oppmerksomhet på grunn av at NRK har sendt Lars Monsen ut i fjellet og lagd sakte-TV.

Å være medlem i DNT har hatt mening. Jeg har selv vært medlem siden jeg var 17 år og har betalt kontingenten i 40 år. På en måte kan jeg angre på at jeg ikke kjøpte livsvarig medlemskap den gangen, men det var for dyrt for meg. Det er bra for DNT. Foreningen har fått inn mye mer i medlemsavgift ved at jeg har betalt årskontingent hvert år. Noen år har jeg ikke benyttet meg av DNTs hytter, men bare hatt glede av årbok og medlemsblad. Men DNT-kontingenten har blitt godt benyttet. DNT sørger for hytter og stinett over hele landet og vi som medlemmer får nyte godt av det ved å få rimelige, og fantastiske, opplevelser.

Mitt DNT-medlemskap har ført meg til en rekke hytter og ruter i fjellet i Sør-Norge. Jeg har hatt en rekke fine turer og angrer ikke på en eneste av dem.

MINNER FRA EUBS FJELLTURER

Jeg har i sommer gått et par av mine ønsketurer, nemlig ned Aurlandsdalen fra Østerbø til Vassbygdi og «Over Vidden» fra Ulriken til Fløyen i Bergen. Det ga også noen minner tilbake til våre fjellturer i EUB-regi. Sammen med Knut Møller Capion på Jessheim organiserte vi fjellturer for EUBs lesere i 20 år. Vi var blant annet på tur ned Aurlandsdalen og vi var på fjelltur i Bergen. Ingen trodde det kunne bli fjelltur i Bergen, men det ble det. Det ble en kjempehyggelig tur for våre lesere og oss som sto bak. På fjellturen «Over Vidden» var det en av våre deltakere som falt i en utforbakke. Vi var så heldig å ha med egen lege, friluftsmannen Nils Erik Staff. Legehelikopter ble rekvirert og alt gikk greit. Slikt blir husket når jeg på mimreturen i sommer passerte stedet der helikopteret slet med å lande.

2000 LESERE PÅ TUR

Jeg minnes mye fra våre EUB-fjellturer til Røros, Finnskogen, Rondane, Femundsmarka, Dovrefjell og Jotunheimen med både Besseggen og Galdhøpiggen. Jeg og EUB har en ganske unik bildesamling fra disse turene. Vi hadde kanskje 2000 lesere med på tur i løpet av de 20 årene, noen var gjengangere og jeg gikk som regel til slutt for å sikre at alle kom seg vel igjennom løypa. Av og til ble jeg lettere frustrert når en gjeng damer, som alltid var med, satte seg ned etter noen hundre meter og forlangte kaffepause. Andre ganger var det turdeltakere som overvurderte sin egen form og turen tok ganske mye lenger tid enn forhåndsberegnet. Men alle kom seg gjennom løypene og vi rakk alltid middagen på hotellet eller fjellstua. Og humøret på kvelden var alltid på topp. Alle hadde greid å gjennomføre turen de ønsket å gå.

LENGRE OG BRATTERE

Når jeg i sommer har gått et par av turene i reprise, må jeg innrømme at de er blitt lengre, brattere og hardere, men de er like fine. Jeg trenger stort sett lenger tid på de samme turene, men opplevelsen er like stor. Gleden var ekstra stor når vi gikk ned Aurlandsdalen på stipulert tid, seks timer. Det hadde jeg ikke trodd vi skulle klare, for jeg innrømmer at jeg er blitt 66. Da heter det jo «at en gjør som en vil». Man kan man kanskje lure på om det er lurt, men det er moro.

SHERPATRAPPENE

Som bonus på sommerens fjellturer gikk vi, min kone og jeg, en tur hun har ønsket seg og som jeg gladelig anbefaler videre. Sherpatrappa fra Prestholtseter, det går bilveg dit fra Geilo, og opp på Hallingskarvet. Har man ikke blitt imponert av håndverk før, blir man det i trappene. Store steiner er lagt som trapper opp til 1605 meters høyde. Trappene er lette å gå, trinnene hadde passe høyde, ingen stein var ustabil og hellingen på trappene varierte etter hvor bratt det var. Sherpaene fra Nepal kan jobben sin. Den hevdes at det er lagt 2000 trappetrinn uten at noen har telt nøyaktig.

BONUSTUR

På vår sommerferierunde i Norge var vi litt på utkikk etter små lokale turer. Sherpatrappa kan sies å være en slik tur, en annen tur vi tok var turen opp til Einsetnuten. En tur som starter ved Myrland i Hol kommune langs riksveg 50 mellom Hol og Aurland. Egentlig er det mitt tidligere sommerparadis man får utsikt til når man kommer opp til målet Einsetnuten på 1245 meter over havet. Man ser utover Strandevann og mot Hallingskarvet og Blåberga. Ved Strandevann har jeg feriert i årevis siden familien hadde hytte der. Bakgrunnen for det er at min farfar Knut ble født på gården Øsmundset ved Strandevann for over 127 år siden, nærmere bestemt 8. april 1891. På midten av 1960-tallet ville han som pensjonist tilbake til sine røtter, kjøpte hyttetomt og bygde hytte på det som en gang var hans barndoms boplass til han sju år gammel måtte flytte fra Strøndi (Strandevann) ned til Hovet i Hol for å gå på skole.

HULLENE

I skrivende stund er vi på Vestlandet på leit etter nye lokale opplevelser. Det vi kan slå fast er at det er mange hull i Norge. Fra Flåm til Bergen kjørte vi gjennom 50 tuneller, oppover Vestlandet har antallet bare økt. Vi kjører nå gjennom det som var fjellknauser og overganger og turen blir litt fattigere. At det er dyrt å bygge veg i Norge, forstår man, at ingen tuneller har samme standard, er merkeligere. Vegbredde, tunellvegger, vegkanter og lys har svært variert standard til tross for at alt er Europaveg.

ER’U MEDLEM?

Tilbake til utgangspunktet. Medlemskap. Man trenger ikke være medlem av bokhandler, klesforretninger, dagligvarebutikker, glassmagasiner, sportsforretninger, apotek, flyselskap eller noe annet for å ha en fin tur. Men medlem i DNT er jeg glad for å ha vært i 40 år. Det har gitt meg mange fantastiske turopplevelser. Det eneste medlemskapet som når opp til dette er medlemskapet i Eidsvold Turn som egentlig har ført meg verden rundt. Men det er en annen historie.

– Artikkelen fortsetter under bildet –
DEN VAKRE DALEN. Mange mener Aurlandsdalen med sin ville natur er noe av det vakreste man kan går tur i.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke