17. nov
ØKER. Gjennomsnittstiden en leser er inne på eub.no, har økt med hele 113,3 prosent.Foto: Karim D. Ghantous/CC/Flickr.com
 
Endringer til det bedre
INNSPILL. Kjære leser, det er grunn til å tro at vi i første kvartal 2017 har gjort i hvert fall noe riktig.

Publisert: 21.mai.2017 06:00
Oppdatert: 19.mai.2017 14:14

Å være ansvarlig redaktør handler mye om å få kjeft. Kjeft for de tingene vi skriver. Kjeft for de tingene vi ikke skriver. Kjeft fordi vi gjør endringer, og kjeft fordi vi ikke endrer oss raskt nok. En del kjeft er velfortjent, og en del kjeft er også nyttige tilbakemeldinger fordi det viser at lokalavisen betyr mye for folk.

Men noe riktig må vi også gjøre. Det viser noen av de tallene jeg nå skal presentere. 1. mars i år lanserte vi vår nye nettavis. Med ny design og en del nye tjenester. Sammenlikner vi trafikken på eub.no de to første månedene etter lanseringen – med andre ord mars og april – med tilsvarende periode i fjor, viser tallene at antall besøkende på eub.no har økt med 7,3 prosent. En helt grei vekst, men det er først nå vi ser på hva disse besøkende gjør når de er inne på nettsiden vår, at vi ser den helt store forskjellen: Økning i sidevisninger – litt forenklet antall klikk på nettsiden – har økt med 33,5 prosent. Antall sider en leser klikker på mens vedkommende er inne, har økt med 24,4 prosent og sist, men absolutt ikke minst: varigheten av en økt, på litt mer forståelig norsk, hvor lenge en leser er inne på nettsiden vår, har økt med hele 113,3 prosent.

Så igjen: noe må vi gjøre riktig.

I forbindelse med at vi endret frekvensen på papiravisen i 2015, lukket vi deler av eub.no, slik at kun abonnenter får lese alt. Etter en forsiktig start har vi lukket stadig mer. I skrivende stund får ikke-abonnenter kun lese tre artikler i uka, og det er det. Ønsker man å lese mer må man bli abonnent. Enten kombinasjonen papir og digitalt, eller kun digitalt.

Fra vi lukket i 2015 har vi hatt en viss vekst i antall rene digital-abonnenter, men når vi har sett hva andre aviser har fått til, har vi ment at potensialet er større. Og vi har hatt en mistanke om at våre tekniske løsninger ikke har vært gode nok. Mye kan tyde på at dette er riktig. I løpet av de første månedene etter at vi lanserte «nye» eub.no, har antall digital-abonnenter økt med cirka 20 prosent.

Ser vi på antall abonnenter vi har ved utgangen av første kvartal, både standard abonnement (papir og nett) og kun digital, og sammenlikner med hvordan vi lå an i januar, har vi en tilbakegang på fire (4) abonnenter. Noen få ekstra nye abonnenter på «riktig side» av månedsskiftet, og vi kunne ha skrytt av et tall med positivt fortegn.

Etter mange år med nedgang er dette positive tall å ta med seg videre i 2017. Om vi ender med opplagsvekst i år er det for tidlig å mene noe om, men kanskje har vi nå klart å snu trenden. Både nasjonalt og internasjonalt ser vi at abonnentene utgjør en stadig større og viktigere andel av inntektene til avisene, ikke minst med tanke på at Google og Facebook stikker av med mer og mer av reklamebudsjettet til mange bedrifter.

Hva med papiravisen, er det kanskje noen som lurer. Den er ikke glemt. Det lenge varslede redesignet rykker stadig nærmere. Noen tekniske utfordringer har forsinket oss litt, men det tar vi med ro. Vi vil heller gjøre det skikkelig, enn å skynde oss unødig.

Foto: Karim D. Ghantous/CC/Flickr.com

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no