17. sep
 
Endrings- og tilleggsforslag fra MDG til sak 20/19 parkeringsdekning ved Jessheim vgs

Publisert: 09.jun.2019 20:30
Oppdatert: 09.jun.2019 20:57

Vi registrerer at Høyre er ute i avisen og vil droppe utredninger og tiltak for å løse situasjonen, legge klimamål på hylla, og bruke verdifullt areal til mer parkering, og dermed stimulere til mer bilkjøring og trafikktrøbbel på Jessheim, i strid med fylkeskommunens mål og planer og i strid med Ullensaker kommunes mål og planer.

Regner med at resten av utvalget som ansvarlige og framtidsretta partier skjønner at vi ikke kan droppe faglige anbefalinger og klimamål selv om det er valgkamp.

Ullensaker har selv lagt fram en Mobilitets- og byutviklingsstrategi for Jessheim der de ønsker en overgang «fra bygd til by, fra senter til sentrum, fra billiv til byliv og fra kryss til knutepunkt.» Ja, det er krevende å endre vaner, men det er nødvendig, og vi er faktisk nødt til å prøve andre ting før vi bare kaster alt over bord og legger til rette for mer bil. Jeg tror vi alle sammen egentlig forstår at vi kan ikke med noen som helst anstendighet fortsette å late som at vi kan nå klimamålene uten å faktisk gjøre endringer.

Vi støtter selvfølgelig rådmannens punkt 1 og 2 og anmoder alle andre ansvarlige politikere å gjøre det samme.

MDGs forslag:

Punkt 3 endres til:

Dersom kartlegging og dokumentasjon viser et klart behov for økt parkeringskapasitet når alle mulige tiltak for å redusere parkeringsbehovet er gjennomført, legges spørsmålet om økt parkeringsdekning fram for ny politisk behandling.

Nytt punkt 4:

Muligheten for innføring av bysykkelordning med bysykkelstativer på togstasjonen, aktuelle bussholdeplasser og Jessheim videregående utredes sammen med aktuelle samarbeidspartnere.

Nytt punkt 5:

For å sikre at parkeringsplassene ikke opptas av ansatte/elever/andre som med rimelighet kunne reist kollektivt, sykla eller gått innføres brukerbetaling. En ordning der ansatte uten annen mulig måte å komme seg til og fra jobb kan få fritak fra brukerbetalingen kan vurderes.

Nytt punkt 6:

Fylkesrådmannen anmoder aktuelle myndigheter/aktører om å følge opp villparkeringen i området aktivt.

Nytt punkt 7:

Det er utfordrende og tar lang tid å endre vaner. Ofte kan nye måter å reise på virke vanskeligere enn det er fram til ny vane er etablert. Samtidig må vi alle påregne å legge om vanene våre i årene framover. Jessheim har relativt god kollektivdekning, og korte avstander mellom skolen og togstasjonen/bussholdeplasser. Elevene på skolen kommer fra mange forskjellige steder, og reiser kollektivt hver dag. Det bør være mulig for lærere å gjøre det samme. Samtidig sitter bilvanene på Romerike ekstra hardt, og det er naturlig å se på måter å gjøre det mer attraktivt å endre vaner i en overgangsfase. Det legges derfor fram en sak om hva det vil koste å innføre et prøveprosjekt/en midlertidig ordning der ansatte på Jessheim videregående får dekket busskort på linje med elevene, eller får tilbud om et rabattert busskort.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »

Administrerende direktør:Eva Holmgren »
Ansvarlig redaktør:Bjørn Inge Rødfoss »
Vaktsjef og digitalt ansvarlig:Jørgen Berg-Sollien »
Salgssjef:Tina Berger »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no