19. sep
IKKE UKJENT: «Flystøy har jo alle som har valgt å bo her alltid visst om før de flyttet hit», skriver Jon-Ole Bekkestuen. Arkivfoto: Magnar Haraldsen
 
Er ikke plaget av flystøy
Har bodd på Råholt i over 60 år og kan ikke si at flystøy har vært et stort problem.

Publisert: 06.des.2017 17:00
Oppdatert: 06.des.2017 11:49

Vi flyttet i leilighet for noen år siden og bor nå rett under inn- og utflygingen til den østre rullebanen. Folk som bor i dette området har hatt fly over hodet i mange år og vil fortsatt ha det.

Det var vel på 60-tallet, da jagerskvadronen var på Gardermoen og de gamle flyene fløy over oss, vi kan huske at vi var plaget av flystøy. I dag er det vel når togene som går forbi og tuter vi er plaget. Når vi sitter ute på balkongen om sommeren, blir vi ikke forstyrret noe særlig av flystøy.

Det bor, og kommer til å bo mange mennesker innenfor støybelastede områder i lang tid fremover. Flystøy har jo alle som har valgt å bo her alltid visst om før de flyttet hit. Om noen år tror jeg ikke dette er noe problem, når det blir enda støysvakere fly og tiden for en tredje rullebane eventuelt skal bygges, tror jeg støyen ikke vil være noe stort problem. Det verste er nok forurensningen.

Ser vi på hvor mange passasjerer de store flyplassene ute i Europa kan håndtere på en bane, blant annet på Gatwick med over 40 millioner, og to rullebaner på Heathrow betjener over 75 millioner, virker det merkelig at Gardermoen ikke kan betjene mer enn cirka 26 millioner i året. Noe av årsaken til dette er jo flere flybevegelser i løpet av døgnet, med en enda bedre trafikkavvikling bør jo antallet flybevegelser kunne økes på Gardermoen. Med en utnyttelse av Rygge, i stedet for å bygge en tredje rullebane, vil jo behovet for en ny bane på Gardermoen legges død.

Når det ble bestemt at hovedflyplassen skulle legges til Gardermoen, ble det også bestemt at Gardermobanen skulle forlenges videre gjennom Eidsvoll og etter rikspolitiske retningslinjer bygges ut nye boligfelt og fortettes rundt trafikknutepunktene. Det som har kommet frem fra enkelte politikere den siste tiden, og kanskje forskyve utbyggingen lengre nordover, vil jo føre til mer forurensning gjennom en trafikkforflytning og behov for flere parkeringsplasser rundt stasjonsområdene. Kostnadene for å utvikle helt nye boligområder vil jo også koste dyrt.

Sentrale myndigheter ønsker heller ikke en utbygging langt unna sentrumsområdene, som også kom frem ved en tilbakemelding fra fylkesmannens avdeling for noen dager siden, som ønsket at utbyggingen skulle holdes innenfor én kilometer fra sentrum. I disse miljøverntider med stort fokus på å begrense forurensningen, er det vel heller ikke noe flertall på Stortinget for å bygge ut en tredje rullebane.

De siste årene er det planlagt mange nye boligfelt i Råholt og Eidsvoll Verk-området, og lagt ned mye penger i dette. Det er flere som har kommet i gang med å legge til rette for infrastruktur og startet med byggingen også, regner jo med at disse kan fullføre sine prosjekter. Hvis ikke disse får muligheten til dette, vil jeg tro det kommer mange erstatningssøksmål til myndighetene.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no