13. nov
Nye produksjoner: Den kulturelle skolesekken lar elevene gjennomføre rollespill med kostymer for å gjenskape Eidsivatinget. ?Foto: Marit Lunddal Løken
 
Et godt og variert tilbud i Den kulturelle skolesekken
Den kulturelle skolesekken: Det var positivt å lese at Kristine Storsve, som mor i Eidsvollskolen, engasjerer seg og mener noe om DKS i Eidsvoll.

Publisert: 04.sep.2018 11:46
Oppdatert: 04.sep.2018 11:59

Vi tar med oss innspillene hennes i det videre arbeidet med skolesekken.

Men jeg synes innlegget hennes er lite nyansert og ikke viser hvilken bredde og mangfold DKS i Eidsvoll har.

Gode produksjoner videreføres

Vi dekker alle de 6 områdene som hun nevner og varierer mellom nye produksjoner og videreføring av eksisterende aktiviteter. At vi velger å videreføre mange av de allerede eksisterende tilbudene betyr ikke at vi går på tomgang, snarere tvert om.

Disse produksjonene er så gode at skolene har ønsket at de videreføres.

Nye produksjoner

Av nye produksjoner vil jeg nevne et samarbeid med Oppland fylke og Mjøsmuseet der elevene samles på Mjøssamlingene på Minnesund og får en innføring i «kystkulturen i innlandet», med fokus på kommunikasjon og transport på Mjøsa.

En annen ny produksjon setter elevene 1000 år tilbake i tid og lar elevene gjennom rollespill og tidsriktige kostymer få delta på Eidsivatinget der de skal avsi dom. Deretter trekkes tidslinjen frem til vår tid og våre domstoler og vi får en diskusjon om lov, rett, krenkelser og rettferdighet.

Fotokurs, konserter og forfatterbesøk

Nytt av året er også fotokurs på 6.trinn. Litteratur og forfatterbesøk har en stor plass i Eidsvolls DKS og hvert år er det nye forfattere som besøker skolene.

Konsertene er også nye for hvert år og i høst spilles det tre ulike konserter på skolene.

Vi har et tett og godt samarbeid med Eidsvoll 1814, hvor vi også kjøper flere produksjoner. Godt er også samarbeidet med Akershus museum og Eidsvoll Bygdetun, i tillegg til samarbeidet med Smaragdgruvene.

Besøk av forestilling

Storsve etterlyser scenekunst, noe som er forståelig. I fjor satte vi ikke opp noen teaterforestilling, men dersom hun har lest høstens program ser hun at i september vil alle skolene få besøk av forestillingen MAIA.

Vi prøver å sette opp teaterstykker hvert andre år, dette på grunn av kostnadene. Men i flere av produksjonene ellers får elevene selv være med å spille roller, med kostymer, og oppleve det å være en del av et spill eller teater.

Storsve spør om hvorfor elevene skal lære å danse vals på 7.trinn. Dette er den minste aktiviteten vi har og er kun et «startskudd» for skolene der en profesjonell danser går inn og veileder, før skolen selv overtar danseundervisningen. Dette opplegget skal ende opp i et skolearrangement med dans.

Skolene evaluerer alle tilbudene de får gjennom DKS. I tillegg har koordinator tett og regelmessig kontakt med skolene. På bakgrunn av dette kan vi vurdere hva vi ønsker å videreføre og hvilken nye produksjoner vi ønsker å ta inn for neste skoleår.

Et variert og godt tilbud

Vi er stolte av å kunne gi elevene et variert og godt DKS tilbud der alle produsentene og aktørene er profesjonelle og vi jobber hele tiden med å forbedre oss.

Kulturtanken, som er vår øverste etat, oppretter i disse dager et nettverk med direktekommunene. Der vil vi utveksle erfaringer, dra nytte av hverandre og drive kontinuerlig utviklingsarbeid til beste for elevene og det de vil få av tilbud gjennom Den kulturelle skolesekken.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no