16. nov
 
Folkehelse inn i kommunal planlegging
LESERBREV. Skoler og barnehager bygges om og utvides i stor stil på Romerike for tiden.

Publisert: 06.mar.2017 11:42
Oppdatert: 06.mar.2017 11:45

Det legges ned mye innsats for å få til gode læringsarealer inne i skolebygningene og barnehagene. Men utearealene til skoler og barnehager får for liten oppmerksomhet. Disse arealene skal også brukes til læring mens barna befinner seg i barnehagen og skolen. Mye tyder på at det er svært viktig at barn får utvikle sine fysiske ferdigheter fra tidlig alder. Opp til og med barneskolealder må tillegges større vekt enn mange gjør i dag. 

Barnehagenes og skolenes utearealer må utformes slik at de inviterer til ulike aktiviteter. Det trenger ikke være voksenstyrte aktiviteter om utearealene er rett utformet. Barna vil ta seg til rette og selv finne aktiviteter sammen som utfordrer de fysisk. 

Ballbinger og arealer for ballspill/ballek, klatrestativer, balansestativer og hinderløyper. På vinteren må det legges til rette så snø og is kan brukes. Alle barnehager og skoler må ha noen bakker så barna kan skli og ake. Helt flate arealer på skoler og barnehager sier meg at de som har planlagt disse områdene ikke har gjort jobben sin godt nok. 

LES OGSÅ: Barnehagen utvides fra fem til ti avdelinger

Alle kan bygge opp noen hauger som er fra tre til fire meter høye. Jeg har ved selvsyn sett at svært mange elever greier cirka 50 turer opp og ned fra en slik haug i løpet av en skoledag. De har dermed gjennom lek tilbakelagt cirka 200 høydemeter. Dette gir både motorisk, muskulær og fysiologisk utvikling. En ballast som barna har med seg til seinere i livet. Jeg vet også av egen erfaring at det har lett for å bli litt klabb og babb der mange barn vil drive på samtidig. Konflikter gir en enorm mulighet for læring. Det barna lærer innomhus om at man må ta omsyn til hverandre, vise hensyn og lignende Dette fungerer ofte inne, men barna må få trening i å bruke dette ute også. Ser at adferdsforskere har tatt i bruk idrettens gamle prinsipp om at det beste er å vise barnet hvordan det skal oppføre seg, ikke komme med en pekefinger om at slik skal du ikke gjøre. Positiv feilretting heter det innen idretten. Noen barn må bli vist dette et par ganger før det fungerer og andre flere ganger. Den voksne må her bruke sin pedagogiske kløkt og tålmodighet.

Universell utforming er ikke til hinder for slike utearealer for barnehager og skoler. De personene som skal planlegge utearealene må både kunne og vite at dette er opplæringsarealer og utviklingsarealer for barn. Bare en slik liten ting som at det må være lagt til rette for at man lett kan få tilgang til vann og strøm der is og snø skal produseres, er mangelvare.

Dette er langsiktig tenkning i folkehelsearbeid. Det vi greier å investere i barns helse før de blir cirka 12 år vil de bære med seg resten av livet. Dette arbeidet må inn i de overordnede kommunale planene.   

Arne Halvorsen

Eidsvoll Verk

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no