15. nov
 
For dårlig PP-tjeneste
UTVALG: Et ekspertutvalg mener spesialundervisninga i skoler og barnehager er for dårlig.

Publisert: 10.apr.2018 17:00
Oppdatert: 10.apr.2018 16:21

Utvalget foreslår å legge ned PP-tjenesten og Statped. Rapporten ble nylig levert kunnskapsdepartementet. (NRK nyheter, 4.04.18)

Hvorfor noe så drastisk? Ekspertene peker på at mange barn og unge får hjelp altfor seint, og at annenhver elev som får «hjelp» får det av ufaglærte. For det andre er systemet ekskluderende: De som trenger hjelp tas ut av klasserommet og den naturlige faglige sammenhengen som enhver undervisning må ta utgangspunkt i. For det tredje hevder ekspertutvalget at jo mer penger som brukes på spesialundervisning, jo mindre går til ordinær opplæring.

Professor Nordahl våger den påstanden at det gamle systemet med PP-tjenesten har vært ei «hellig ku» fordi det eksisterer et stort system som har egeninteresser i at systemet fortsetter. (Dagsavisen.no, 5.04.18.)

Norsk Lektorlag slutter seg til dette. Vi viser også til evalueringa av Kunnskapsløftet som konkluderer med at elever som mottar spesialundervisning ikke blir flinkere på skolen, men tvert imot dårligere på skolen! Slik produserer altså skolen skoletapere ut ifra en slags falsk bevissthet eller naiv ideologi om at spesialundervisning nytter.

Evalueringa av Kunnskapsløftet viste også til at spesialundervisninga fungerer som en kanal ut av den ordinære opplæringa samtidig som den faglige utviklinga uteblir eller svekkes. (op.cit.)

La oss gjøre et lite tankeeksperiment: Hva med å skrive om opplæringslovens § 5 slik at den ordinære opplæringa makter å følge opp den enkelte elev? Mindre spesialpedagogikk, mindre byråkrati, større vekt på faglighet i timene som faktisk er skolens primære oppgave. Opplæringslovens § 5 og spesialundervisninga har kanskje en sentral ideologisk forankring som er over 40 år gammal, men etter vårt syn har lovverket for lengst utspilt sin praktiske rolle.

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
LOVVERK: Lovverket har utspilt sin rolle, mener lektorlagsleder Trond Vågan ved Eidsvoll videregående skole.Foto: Privat
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no