19. sep
MENINGER: Får EU det som de vil, kan utenlandske sjåfører kjøre så mange oppdrag de vil i løpet av en femdagersperiode. Det vil bety en fullstendig uhåndterlig konkurranse mot norske sjåfører, skriver Siv Mossleth, stortingsrepresentant Senterpartiet.
 
Forslagene er farlige – både for sjåfører og alle andre
EU vil at yrkessjåfører skal hvile mindre og kjøre mer.

Publisert: 07.jul.2018 13:00
Oppdatert: 05.jul.2018 22:43

Unionens transportkomitè mener det er en god idé at turbussjåfører skal kunne kjøre tolv dager i strekk, uten en eneste dags pause. I tillegg vil de at sjåfører skal kunne jobbe inntil 16 timer i døgnet to dager i uka.

Forslagene er farlige – både for sjåfører og alle andre som ferdes langs veiene.

GODE REGLER

Yrkessjåfører har i dag gode regler å forholde seg til. Etter å ha kjørt fire og en halv time, må man ta 45 minutters pause. Man skal ha minimum 11 timers hvile hvert døgn. Og har man kjørt i seks døgn skal man ha en pause på minst 45 timer.

Det er en grunn til at vi har disse reglene. Senterpartiet vil at de skal fortsette å gjelde. De er til for at yrkessjåførene våre skal få nok hvile. Med uthvilte sjåfører blir det færre ulykker. Det gjør at veiene blir et tryggere sted for alle som ferdes. De siste årene har antall trafikkulykker her i landet gått jevnt og trutt nedover. Skulle EUs forslag gå gjennom, vil det være som å ta ett skritt fram og to tilbake.

FARLIG FOR ARBEIDSPLASSER

Forslaget fra EUs transportkomité er ikke bare farlig for trafikksikkerheten. Den er også farlig for norske arbeidsplasser, og kan i verste fall gå hardt utover jobben til norske yrkessjåfører. For de høye damer og herrer i Brussel vil myke opp reglene for kabotasjekjøring. Kort fortalt betyr kabotasjekjøring at en sjåfør fra f.eks Tyskland kjører last mellom to steder i Norge. I dag kan denne sjåføren kjøre opptil tre oppdrag innad i Norge før vedkommende må forlate landet. Får EU det som de vil, kan utenlandske sjåfører kjøre så mange oppdrag de vil i løpet av en femdagersperiode. Det vil bety en fullstendig uhåndterlig konkurranse mot norske sjåfører.

Senterpartiet mener EU i altfor lang tid har fått undergrave norsk arbeidsliv. Disse forslagene vil føre til sosial dumping for sjåførene og farligere vogntog på norske veier. Derfor sier vi nei til forslagene fra EUs transportkomitè slik de nå framstår.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no