16. nov
GRUPPE: Før var oppslagstavla på butikken den viktigste informasjonskanalen til hva som skjedde i nærmiljøet. Nå har Facebook-grupper overtatt en god del av informasjonsflyten.
 
Gruppetilhørighet på Facebook
Da jeg var på butikken tidligere, tittet jeg alltid på oppslagstavlene. Småannonser i avisen var også av interesse. Begge deler er snart borte – erstattet av grupper på Facebook.

Publisert: 18.aug.2018 20:30
Oppdatert: 17.aug.2018 14:21

Er du med i en Facebook-gruppe? Kanskje du er medlem i flere grupper hvor deltakerne bindes sammen av en felles interesse? Det kan være av nostalgi, strikking, ditt nære nabolag, historie – ja, egentlig hva som helst. Jeg er selv medlem av flere slike grupper, både lukkede grupper og de som er åpne for alle.

Jeg er medlem av blant annet «Gamle bilder fra Eidsvoll». Der er jeg ikke aleine. 1635 andre er med. Så er jeg med i «Italias venner», fordi jeg synes landet er fint og språket er vakkert, fordi jeg elsker å feriere i landet og fordi Italia er sprengfullt av historie.

«Med hjerte for Hurdal» er jeg også med i. Her skriver hurdølinger mye om bygda si, og som jeg kan bruke som ei tipsside i jobben min. Dessuten er det greit å følge med i nabobygda mi.

«Eidsvoll – Ord & uttrykk» er jeg, sammen med 885 andre, medlem av. Jeg er fra Eidsvoll, og har vokst opp med eidsvollsdialekta. Særlig faren min preka dialekt, men selv har jeg ikke vært flink til å holde den i hevd. På denne medlemssiden blir jeg stadig minnet om dialekta som faren min snakket da jeg var lita.

«Ikke for å skryte, men jeg er fra RÅHOLT!!!» er jeg medlem av. Det er fordi jeg er fra Råholt og er stolt av det. Det samme er 1252 andre.

Jeg er også med i «Råholt – Nabovarsel», rett og slett fordi jeg er oppvokst på Råholt.

Jeg er ikke med i grupper bare for å være med. Jeg er med fordi jeg er interessert og føler et fellesskap med de andre som er medlemmer.

Før, i gamle dager og ikke for så lenge siden, snakket folk sammen når de traff hverandre – på butikken, posthuset, banken, baker’n, slakteren. Snakket du ikke med andre kunder, kunne du snakke med kassadama. Hun var som regel fra distriktet og kunne kanskje fortelle deg en nyhet eller to. Nå er kassadama også snart historie. Du skal skanne varene dine selv – altså gjøre jobben til hun som blir overflødig fordi du gjør den.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no