24. sep
TRANGT: Skal du være sikret parkeringsplass på Eidsvoll Verk stasjon, må du være tidlig ute.
 
Ikke mulig å bygge seg ut av problemene
MÅ TENKE NYTT: Flere parkeringsplasser er ikke nok for å løse parkeringsproblemene vi har ved de lokale jernbanestasjonene.

Publisert: 20.sep.2017 09:00
Oppdatert: 19.sep.2017 15:16

Eidsvoll Verk stasjon en tidlig morgen i forrige uke. Ser vi bort ifra handikapplassene, er det – så vidt jeg kan se – to ledige parkeringsplasser. To korttidsplasser, for å være nøyaktig. Basert på alle tilbakemeldingene vi får om manglende parkeringsplasser her, burde vi kanskje ha ryddet forsiden på papiravisen - EUB avslører: To ledige p-plasser på Eidsvoll Verk stasjon. Kanskje også: De kan bli dine!

Langs Sagmovegen står det noen biler parkert i veikanten. Det er vanskelig å si sikkert, men det er ikke unaturlig å tenke at sjåførene kommer tilbake med toget senere på dagen. Naboer har tipset oss om at enkelte i nabolaget rundt stasjonen er blitt stengt inne av biler som egentlig skulle ha stått på stasjonsparkeringen, men jeg kan ikke se noen av dem denne morgenen.

Litt senere stikker jeg innom Eidsvoll stasjon. Der er forholdene litt bedre. Anslagsvis er det 10 ledige plasser. Ikke all verden, men det tyder på at det ikke vært noen parkeringskriser her denne dagen. Og i all hovedsak er også forholdene bedre her enn på Eidsvoll Verk. Det har kommet flere plasser de siste årene, og man ser på løsninger for flere. På Eidsvoll Verk er det fullt, og ingen løsninger i sikte.

Dette er ikke enestående for stasjonene i Eidsvoll. Det er kamp om plassene i Ullensaker også. En utvidelse på Hauerseter stasjon vil forhåpentlig gjøre noe med presset på Jessheim og Kløfta, hvor det også er trangt om plassene. Dette er heller ikke enestående for togstasjonene i våre kommuner. Hvor stort press det er på parkeringsplassene varierer noe, men en gjenganger er at hvis man skal parkere ved en togstasjon med godt togtilbud, må man være tidlig ute. Mange er også tidlig ute, og du skal ikke langt ut på morgenkvisten før det er fullt, på for eksempel Eidsvoll Verk stasjon.

Bygg flere plasser, er gjerne kravet fra pendlere og andre brukere. Og ja, enkelte steder kan man presse inn flere plasser. I Eidsvoll har man klart det, på Eidsvoll Verk er det verre. Et parkeringshus kunne helt sikkert bidratt, men det alene er ikke nok til å løse problemene. Selv om parkeringshus både i Eidsvoll og på Eidsvoll Verk absolutt bør og må vurderes. Kanskje også andre steder. Bane Nor skriver på sine nettsider at er det fullt, må man vurdere private parkeringsplasser. Det kan man kanskje i Jessheim sentrum, men på Eidsvoll Verk er det ikke privat parkering tilgjengelig. Og i Eidsvoll sentrum må man over Vorma for å finne plasser. Skal man forholde seg til regelverket og kun la bilen stå i to timer, er det noe begrenset der også.

LES OGSÅ: Flere parkeringsplasser for biler og sykler ved Jessheim stasjon

Men parkeringshus eller ikke, dilemmaet er uansett som følger: blir det flere parkeringsplasser ved stasjonene, vil det være flere som velger kollektivtransport. Noe som for så vidt er en villet politikk, men kombinasjonen økt befolkningsvekst, et veldig godt togtilbud og en region med mange pendlere, vil det nesten uansett utbygging på et eller annet tidspunkt bli kamp om plassene. Det er ikke mulig å bygge seg ut av problemene. Også parkeringshus blir fulle, i hvert fall hvis lønnsomhet skal være et kriterium for etableringen.

At en stor andel av de nye innbyggerne bosetter seg i nærheten av togstasjonene hjelper. Men det er ikke nok. At det er enkelt og sikkert å parkere sykler, for eksempel i et sykkelhotell, vil også hjelpe litt. Det samme vil et bedre busstilbud til stasjonene. Kanskje innfartsparkering, med matebusser. Vi kan ikke regne med at folk har tid eller mulighet til å gå noe særlig mer enn 10–15 minutter til fots for å komme seg til stasjonene. Må de det, velger de bil. I beste fall buss, som for så vidt ikke er en dårlig løsning. Dagens forurensende dieselbusser er på vei ut, og busser som går på strøm, brenselsceller, gass eller en kombinasjon av dette, kan være et godt alternativ til tog.

I en ikke altfor fjern framtid kan vi kanskje drømme om selvkjørende biler, som i stedet for å bli stående på parkeringsplassen hele dagen kjører videre og plukker opp andre passasjerer. Men selv om det investeres milliarder i teknologi som kanskje en gang kan gi oss slike løsninger, hjelper det lite hvis man i dag eller i morgen må kjøre rundt og rundt på Eidsvoll Verk mens man kjenner på at håpet om at noen skal flytte bilen sin i tide, blir stadig svakere. Da er det kanskje feilparkering som er løsningen, eventuelt å kjøre til jobb.

Nå er målet at flere skal kjøre kollektivt, ikke færre, men ønsket om bedre innfartsveier til blant annet hovedstaden, står også høyt på lista hos mange. Men til dem som tror at flere filer innover til Oslo er løsningen: de samme mekanismene slår til her. Desto bedre veiene er, jo flere velger å kjøre bil. Fire filer det siste stykket inn til hovedstaden – et tenkt scenario som kanskje ikke er veldig realistisk – vil gjøre at veldig mange flere kjører bil. Det betyr selvsagt ikke at vi ikke skal forbedre veinettet vårt, men å tro at man kan bygge seg vekk fra framtidige køer, er en illusjon. Det blir kø, hvis man da ikke bygger ekstremt overdimensjonerte veier, som vil være dyrt, lite samfunnsøkonomisk, vil ta dyrket mark, kreve at boliger rives og så videre.

Så hva gjør vi? Skal vi gi opp? Svaret er så enkelt – og så komplisert – at det er mange små og store endringer og tilpasninger som må gjøres. Men vi må nok innse at skal man forflytte seg i rushtiden, da må man regne med at det er en del andre som også er i bevegelse på samme tidspunkt.

LES OGSÅ: Krever flere parkeringsplasser ved Eidsvoll Verk stasjon

 
Det går ofte tog fra Eidsvoll Verk stasjon.
Også nærområdet rundt stasjonen blir brukt som parkeringsplass.
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no