18. sep
KOMMER TILBAKE: Rett før påske kom det nye signaler fra Facebook. Nyheter fra lokalaviser skal nå prioriteres høyere i nyhetsfeeden. Foto: Anthony Quintano/CC BY 2.0/Flick.com
 
Lesere som kommer, og lesere som går
KOMMENTAR: Jeg er rimelig sikker på at Mark Zuckerberg, toppsjefen i Facebook, aldri har hørt om Eidsvoll Ullensaker Blad. Det betyr imidlertid ikke at han ikke er i stand til å skape problemer for oss.

Publisert: 12.apr.2018 17:00
Oppdatert: 12.apr.2018 19:14

I januar endret Facebook på algoritmene som styrer nyhetsfeeden. Hvis du synes det høres gresk ut (eller arabisk, ordet algoritme er opprinnelig det), så styrer disse hvilke saker du blir presentert for på Facebook. Algoritmene avgjør om du skal du få en artikkel fra EUB på toppen, eller et bilde av barna til din kusine – for å ta to eksempler. Hva som kommer øverst er basert på hva du har klikket på før, hvilke sider eller innlegg du har likt pluss en rekke andre kriterier som Facebook holder hemmelig.

Målet til Facebook med endringene som ble gjort i januar, er at du skal få mer av det siste, altså bilder og innlegg delt av familie og venner, og mindre delt av bedrifter, inkludert aviser. I snitt skulle innhold fra nyhetsnettsider reduseres fra fem til fire prosent. Det høres kanskje ikke så mye ut, men dette er en reduksjon på 20 prosent. Og da vi vet at Facebook har utviklet seg til å bli den viktigste trafikkilden for mange nettsider, så vil en reduksjon i denne størrelsesordenen bety en god del.

På det meste kom drøyt 40 prosent av leserne på eub.no fra Facebook. I løpet av fjoråret begynte denne trafikken å falle litt, men den store droppen kom i januar. Etter den siste omlegging til Zuckerberg & co. falt Facebook-trafikken med cirka 16 prosent. Nesten over natten.

Heldigvis betyr ikke dette at totaltrafikken på eub.no har falt like mye. Sammenligner vi forrige måned med samme måned i fjor, snakker vi kun om en liten nedgang. Ikke mer enn hva vi kan regne som naturlige variasjoner. I år var også påsken i mars, noe som påvirker sluttresultatet.

At nedgangen ikke er større, skyldes blant annet at trafikken fra Google har økt, vi har relansert nyhetsbrevet vårt, som har bidratt litt, men først og fremst har direktetrafikken inn på nettsiden vår økt. Noe av dette skyldes kanskje at de som tidligere fant våre artikler på Facebook, nå går direkte inn på eub.no. At vi i løpet av fjoråret mer enn doblet antall rene digitale abonnenter, og at stadig flere «gamle» papirabonnenter har opprettet en digital bruker, bidrar sannsynligvis også. Abonnenter er naturlig nok mer lojale lesere. Men vi hadde jo helst sett at vi kunne økt på disse områdene uten å måtte forholde oss til Facebook-nedgangen.

På mange måter er ikke Facebook-leserne like viktige som de andre. En leser som kommer fra Facebook leser i snitt færre artikler før vedkommende igjen forlater oss. Og utviklingen framover tyder på at abonnenter – ikke minst de digitale – vil være en viktigere inntektskilde for EUB og andre aviser enn annonser. Men ordet er altså viktigere. At inntekter direkte fra leserne utgjør en større andel av totalen, betyr på ingen måte at annonser ikke har stor betydning, og selv en leser som er innom en gang iblant, er bedre enn en leser som ikke besøker nettsiden vår i det helet tatt.

Rett før påske kom det nye signaler fra Facebook. I USA har Facebook siden slutten av januar testet ut å prioritere innhold fra lokalaviser høyere i nyhetsfeeden. Selv om nyheter skal prioriteres ned, skal ikke dette i samme grad gjelde lokale nyheter. Beskjeden som kom i en bloggpost fra Facebook, var at dette nå skal rulles ut i resten av verden. Inkludert i Norge. Om dette betyr at trafikken fra Facebook med dette vil nå gamle høyder, gjenstår å se, men det er lov å håpe.

Hva synes så leserne om endringene Facebook har gjort? Meningene er delte, for mange er Facebook stedet for barnebilder og oppdateringer fra venner og familie. Selv er jeg yrkesskadd og vil heller ha nyheter. Det er det heldigvis mulig å gjøre noe med. Under innstillinger på Facebook finner man noe som heter «preferanser for nyhetsoppdateringer». Her kan man med noen tastetrykk velge hvilke personer og nettsider man ønsker skal prioriteres i nyhetsfeeden.

Her har jeg prioritert opp nyheter og ned venner (beklager til sistnevnte). Det passer meg best. Hva som passer deg best, er selvsagt opp til deg. Men skulle du ønske å ha nyheter fra EUB blant dine prioriterte, så setter jeg selvsagt veldig pris på det.

Foto: Anthony Quintano/CC BY 2.0/Flick.com


FLERE KOMMENTARER:

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no