17. nov
P-HUS: «Sentralt plasserte parkeringshus bør absolutt inn i de nye kommuneplanene», skriver Arne Halvorsen.
 
Må ikke glemme at vi bor på landsbygda
PARKERING: I arbeidet med ny kommuneplan for Eidsvoll, og delplaner for Sundet og Råholt, vil rådmannen legge strenge føringer for parkering av bil.

Publisert: 08.nov.2017 14:00
Oppdatert: 08.nov.2017 14:31

Ved at vi nå etter hvert vil gå over til blokkbebyggelse både på Råholt og i Sundet vil det bli flere personer med bil i disse områdene.

Administrasjonen i Eidsvoll vil nå følge opp vedtak/føringer som er gjort sentralt i Oslo og Akershus hvor man har bestemt at all vekst i transport ikke skal foregå med privatbil. Denne skal nå foregå med tog, buss, sykkel eller til fots.

En stor gruppe mennesker i Eidsvoll pendler ut av Eidsvoll til arbeid sørover sammen med folk fra nabokommuner med tog/buss.

Mange bruker også tog/buss sørover når vi skal på et eller annet gjøremål utenom arbeidet.

Men disse samme menneskene har privatbil til interntransport i nærområdet.

PRIVATBIL OG PARKERINGSPLASS

De nye 6000 menneskene som vil bosette seg i Eidsvoll de neste 10 årene vil også ha en privatbil som trenger parkeringsplass. Overordnet myndighet har bestemt at 80 prosent av disse skal bo på Råholt og i Sundet. Til nå har vi stort sett hatt småhusbebyggelse i Eidsvoll hvor folk kan sette fra seg bilen sin på egen tomt.

Blokkbebyggelsen vi får på Råholt og i Sundet gir nye utfordringer. Boligparkering for disse blir nok for det meste bygd under blokkene. Administrasjonen vil ha maks én parkeringsplass pr. leilighet. Folk som vil betale for det må få mulighet til plass nummer to.

Man jobber for å få levende og attraktive sentrum på Råholt og i Sundet. Fortsatt bor de fleste av oss utenom disse sentrene og vi bruker for det meste bilen når vi skal inn til sentrum for et gjøremål.

Skal man også i framtiden ha levende sentrum også i Eidsvoll må man legge til rette for at disse brukerne av sentrum finner det attraktivt. Ved å gjøre det trøblete og vanskelig å finne parkeringsplass i eller svært nær sentrum uteblir nok tilstrømningen av folk. Sentralt plasserte parkeringshus bør absolutt inn i de nye kommuneplanene.

PARKERING SOM VIRKEMIDDEL

Man må ikke glemme at vi tross alt bor på landsbygda med minimal offentlig transport til enhver tid rundt om i Eidsvoll. Det vil bli en regelrett skivebom å likestille oss med de sentrale delene av Oslo/Akershus.

Administrasjonen vil bruke parkering som virkemiddel for å tvinge folk til å velge andre løsninger enn bil når de skal forflytte seg.

En annen bestemmelse man vil ha inn i ny kommuneplan er at det skal bli færre parkeringsplasser for ansatte ved offentlige arbeidsplasser som barnehager, skoler, kontorer og lignende.

Vi kommer altså til få en ny lederoppgave for våre kommunale ledere. De må fordele hvem som får lov til å bruke parkeringsplassen og hvem som ikke får tilgang til en slik. Jeg tror en slik strategi på landsbygda i Eidsvoll vil føre til at vi mister godt erfarne og kvalifisert arbeidskraft framover. Hva slags arbeidsgiverpolitikk legger man opp til med dette?

Politikerne i Eidsvoll må nå stå opp for folk flest i Eidsvoll, og finne gode praktiske løsninger på disse utfordringene i ny kommuneplan. Man må våge å gå noe på tvers av det fylkespolitikere ønsker å tvinge inn i våre planer.

LES OGSÅ: MENINGER: Byggehøyder og parkeringsplasser 

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no