14. nov
Pir nord på Oslo Lufthavn Gardermoen. Foto: Magnar Haraldsen
 
Når er det nok?
LESERBREV. Om Avinors «stormannsgalskap» - og hvor ble det av navnet Gardermoen?

Publisert: 30.mai.2017 06:00
Oppdatert: 29.mai.2017 11:23

Tidligere kinosjef i Oslo, Ingeborg Moræus Hanssen har i Dagbladet tatt opp et problem de eldre møter på Gardermoen etter at det innvendige flyplassarealet ble utvidet med en ny pir, nemlig at noen av passasjerene må gå opptil 700 meter, da det ikke er noe rullefortau – uansett hvor dårlige de er til beins. De gamle biter tennene sammen, men noen gråter, sier hun, og kaller dette aldersrasisme.

Dette forholdet er dessverre bare det siste fra Avinor i en lang rekke av eksempler der ledelsen ikke tar hensyn til innspill fra brukerne av flyplassen. Vi kan i fleng nevne at OSL/Avinor har tatt bort navnet Gardermoen (for øvrig uten at SAS og Norwegian er blitt hørt i saken), gitt monopol til et utenlandsk firma for øl- og vinsalget (trass i at det norske Vinmonopolet nyter stor tillit blant nordmenn) og gått sterkt inn for å bygge en tredje rullebane (trass i store protester og med svak begrunnelse for framtidig behov). 

Medeier i taxfree-butikkene blant annet på Gardermoen er tyske Gebr. Heinemann. Det ventes i år en omsetning på om lag 3 milliarder kroner etter utvidelsen av salgsarealet på hovedflyplassen. 80 prosent av det norske folk har ifølge meningsmålinger tillit til det norske Vinmonopolet. Hvorfor skal da et tysk selskap ha denne konsesjonen og fortjenesten på salg av brennevin, vin, øl og kosmetikk? Dersom taxfree-salget skal subsidiere småflyplassene våre i distriktene – slik Stortinget har gått inn for, blant annet for å skåne skattebetalerne – må det da være dobbelt hensiktsmessig at fortjenesten på taxfree-salget forblir i Norge. Stortinget skal behandle ny konsesjon fra 1. januar 2018 og 20 år framover.

Det er interessant at også Skedsmo Ap nå stiller seg spørsmålet om hvorfor flyplassen heter bare OSL – at navnet Gardermoen er «bannlyst» – når flyplassen ligger milevis fra Oslo. Ved en landing på Gardermoen, spurte jeg flyverten hvorfor hun sa «Velkommen til OSL» og ikke «Velkommen til OSL Gardermoen». Vi får ikke lov til å si Gardermoen (!), bemerket hun. «Vi tar til oss alle tilbakemeldinger», sier en kommunikasjonsrådgiver i Avinor til ABC Nyheter. Men en ting er å ta til seg noe – en annen ting er å handle ut fra de ønsker som framkommer. Her svikter Avinor grovt. Og hvorfor står ikke sjefen for Avinor eller OSL fram og svarer, i stedet for å benytte seg av «rådgiver-vesenet»?

På et folkemøte på Kløfta velhus nylig ble spørsmålet om en tredje rullebane drøftet. Her framkom sterk lokal motstand mot planene. Administrerende direktør i OSL, Øyvind Hasaas, hevdet på møtet at elektriske fly var rett rundt hjørnet – noe som ville eliminere så vel flystøy som klima- og forurensningsproblemer. Den som lever får se, men fortsatt bestiller for eksempel Norwegian fossildrevne fly i stor skala. Ordfører Tom Staahle har vært prisverdig klar i sin tale. Politikere i Ullensaker og Gardermo-regionen ønsker ikke en tredje rullebane. For øvrig er det gledelig at ordførerne i kommunene rundt hovedflyplassen vil døpe regionen «Gardermoen». Dette kan tolkes som en korreks til Avinor, OSL og andre sentraliser i vårt land. 

Avinor er et aksjeselskap heleid av staten ved Samferdselsdepartementet. Et råd til Stortinget generelt, og Akershus-representantene spesielt, bør derfor være: Sørg for at den til enhver tid sittende regjering ikke delegerer reguleringsmyndighet til Avinor med hensyn til en tredje rullebane. Dette skal være departementets direkte ansvar overfor Stortinget og regjeringen. Stortinget bør gi taxfree-konsesjonen til Vinmonopolet, og ikke fornye konsesjonen fra 1. januar 2018 til det nåværende tysk/norske firmaet.

Det sies at en har tillit til noen inntil en ikke lenger har det. Når er denne grensen nådd for Avinors vedkommende? Hva mer skal til av Avinors «stormannsgalskap», for eksempel det uttrykte ønsket om at Gardermoen skal bli større enn Kastrup? En tredje rullebane vil i seg selv føre til økt flytrafikk – en såkalt «sjøloppfyllende profeti». Dette veit elitestrategene i Avinor og Oslo. Tilliten til Avinor er i ferd med å forvitre i breie kretser. I tida framover er det alt å vinne på at et godt forhold og et konstruktivt samarbeid mellom Gardermo-regionen og de sentrale myndighetene. Vi behøver vel knapt nevne at det skal være valg til høsten….?

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no