19. nov
SIER NEI: «Usikkerhet er det eneste sikre vi vet på det nåværende tidspunkt», skriver SV. Foto: Glen Widing
 
Nei til usikkerhet – nei til tredje rullebane nå!
MENINGER: SV sier rungende nei til en tredje rullebane på Gardermoen.

Publisert: 04.jan.2018 06:00
Oppdatert: 03.jan.2018 13:11

Bygging av tredje rullebane på Oslo Lufthavn (OSL) har naturlig nok vakt stor oppmerksomhet lokalt og regionalt og vært et hett tema med stort samfunnsengasjement det siste året fordi det berører de mange innbyggere i Ullensaker kommune på en eller annen måte og da i negativ forstand. Informasjonsmøtet om prosessen med tredje rullebane den 4. desember 2017 skulle i utgangspunktet ha fjernet usikkerheten, men ble heller enda et «gammelt nytt» møte.

Usikkerhet er det eneste sikre vi vet på det nåværende tidspunkt fram til midten av dette året, når det ifølge Avinor skal foreligge et nytt og oppdatert støysonekart. Men selv etter dette er det ikke sikkert at vi blir noe klokere av et prosjekt vi i det hele tatt ikke trenger å gjennomføre når vi vet at flyplassen Heathrow i London, som er en av verdens mest travleste med snaue 75 millioner passasjerer, klarer seg med to rullebaner og har gjort i det i lang tid.

Usikkerhet er også et faktum i det politiske miljø på det lokale og nasjonale nivå. På lokalt plan prøver posisjonen på et heroisk vis, med Fremskrittspartiet og Høyre i spissen, å redde skinnet sitt ved å stadig ytre seg negativt til tredje rullebane i lokalmedia. Egentlig kan det tolkes, som en fallitterklæring når vi vet at den borgerlige siden, med unntak av Venstre, har gitt en blanko fullmakt til Avinor.

At Arbeiderpartiet i Akershus også har hatt en finger med i spillet, og dermed har vært med på å gi en hjelpende hånd til de to ovennevnte borgerlige partiene, forteller klart og tydelig om deres klima og miljøpolitikk. Det blir bare med tomme ord.

Derimot har vi i Ullensaker og Akershus Sosialistisk Venstre (SV) lenge sagt og sier fortsatt et klart rungende nei til tredje rullebane samt krever at Stortinget fatter vedtak mot en tredje rullebane på Oslo Lufthavn (OSL) fordi:

  • Vi lytter til fagrådene som Naturvernforbundet, Framtiden i våre hender, Greenpeace, Norges Bondelag, Norsk forening mot støy, Norges Bygdekvinnelag, Besteforeldrenes klimaaksjon, Spire og Natur og Ungdom har publisert i brevet datert den 19. januar 2017
  • Flytrafikken i Norge må reduseres radikalt og høyhastighetstog må erstatte fly i Sør-Norge. Investeringene i kollektivtrafikk og jernbane må opp.
  • Klima og miljø må gå foran Avinor sine kapitalistiske premisser om passasjervekst spesielt på interkontinentale ruter.
  • Fortsatt vekst vil være stikk i strid med Paris-avtalen.
  • Det er ingen grunn til å ha usikkerhet i årevis – et klart nei tredje rullebane nå!

Helt til slutt: Ifølge Cicero koster en flyreise tur-retur Oslo-London samfunnet like mye klimautslipp per passasjer som et halvt års gjennomsnittlig bilbruk. Dette er et faktum som i seg selv burde være en tankevekker for de fleste av oss.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no