15. nov
TREDJE RULLEBANE. «Lufthavner som opererer ved maksimal kapasitet i store deler av døgnet, som Heathrow og München, har ofte store forsinkelser og betydelig trengsel. Begge har i mange år arbeidet for å få politisk gjennomslag for en tredje rullebane,» skriver lufthavndirektør Øyvind Hasaas.Foto: Magnar Haraldsen
 
Om behovet for en tredje rullebane
LESERBREV. I EUB tirsdag 21. mars stiller kommunestyrerepresentant for Ullensaker Frp, Trond Fjell, noen konkrete spørsmål til Avinor i tilknytning til behovet for en tredje rullebane ved Oslo Lufthavn.

Publisert: 23.mar.2017 13:04
Oppdatert: 23.mar.2017 15:12

Et av de sentrale spørsmålene har å gjøre med beregningene om forventet kapasitetsøkning med en tredje rullebane, sett i forhold til å utnytte kapasiteten mer effektivt på de eksisterende to. Fjell etterlyser også erfaringstall andre flyplasser.

Oslo Lufthavn har i dag snaut 70 flybevegelser i topptimene på to rullebaner. München og Heathrow, som er fulle store deler av døgnet, ligger på 85–90 bevegelser i timen med to rullebaner. Det er dit Oslo Lufthavn kan komme med å utnytte eksisterende terminal og de to eksisterende rullebanene maksimalt. Og jeg kan forsikre Fjell om at vi skal utnytte kapasiteten maksimalt. På forrige ukes folkemøte på Kløfta presiserte jeg dette flere ganger. Etter at vi har brukt rundt to milliarder kroner på kapasitetsutnyttende tiltak, blir en tredje rullebane nødvendig. Dette vil i henhold til trafikkprognosene skje omkring 2030. En tredje rullebane i øst vil øke kapasitet fra 90 til 135 bevegelser i topptimen. En ny organisering av luftrommet vil legge til rette for at dette kan realiseres.

Lufthavner som opererer ved maksimal kapasitet i store deler av døgnet, som Heathrow og München, har ofte store forsinkelser og betydelig trengsel. Begge har i mange år arbeidet for å få politisk gjennomslag for en tredje rullebane.

Til spørsmålet om hvor sikre prognosene om forventet trafikkøkning på Oslo Lufthavn er: Prognosene er utarbeidet av Transportøkonomisk Institutt (TØI). De er robuste og tar høyde for utviklingen i befolkning og økonomi. Oslo Lufthavn har spesielle kapasitetsutfordringer knyttet til sterke trafikktopper i innenlandstrafikken og i deler av utenlandstrafikken. Det er utført følsomhetsanalyser som viser at det vil bli behov for en tredje rullebane selv ved endrede forutsetninger. For tiden er trafikkveksten større enn prognosene skulle tilsi.

Fjell lurer også på hvilke fordeler kommunene vil ha av å få båndlagt arealer til fordel for en tredje rullebane. Generelt vil det være en fordel for kommunene å få en avklaring med hensyn til plassering. De berørte kommuner kan da legge dette til grunn i sin arealplanlegging. Stortinget har tidligere bestemt (ved behandling av NTP 2010-2019) at et areal for tredje rullebane skal reserveres. Avinor har gått inn for østre alternativ av mange grunner. Erfaring fra de årene som har gått siden Oslo Lufthavn ble åpnet i 1998, viser at flyplassen er en viktig motor i næringsutviklingen på hele Øvre Romerike. En tredje rullebane vil ytterligere forsterke denne effekten for hele regionen. Ullensaker kommune, som er styrt av Fjells eget parti, er tydelige på dette i egen årsrapport fra 2015: «Ullensaker er en av kommunene i Norge med klart størst vekst på grunn av Avinor».

En ekstern samfunnsøkonomisk analyse viser at nytten er sju ganger større enn kostnadene ved utbygging. Avinor vil ikke gå inn for utbygging før behov er der og investeringen kan regnes hjem som en god «business case», også bedriftsøkonomisk.

Håper dette var oppklarende.

LES OGSÅ: Vi trenger ikke overdrive for å si tydelig nei til tredje rulleban

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no