17. nov
Hugo Aurdal, Pensjonistpartiet Eidsvoll
 
Parkeringsbestemmelsene for Sundet og Råholt
Det henvises stadig «Regionplan for areal og transport i Oslo og Akershus» fra «høyere hold», det vil si Fylkesmannen.

Publisert: 17.des.2017 08:30
Oppdatert: 15.des.2017 10:22

Det er mye godt i denne planen, men noen må tydeligvis ha glemt at Eidsvoll ligger i utkanten av Oslo og Akershus-regionen. Vi er en landkommune og det fortsetter vi å være, mange år fremover, uansett hvor mye det planlegges i Oslo, der det går busser og trikker på kryss og tvers – nesten hele døgnet. Mulig det er noen i bygda som ønsker «bystatus», men PP er imot dette.

Det var derfor veldig bra at ordføreren vår, John Erik Vika, skrev at avisinnlegg om at vi ligger ikke på Majorstuen i Oslo. Dette har jeg skrevet om før, både når det gjelder byggehøyder og parkering. Tilbake til «parkeringsbestemmelsene for Sundet og Råholt» og den skjematiske tabellen som foreligger til høringen. Jeg vet ikke hvem som har laget denne, men for meg kan det se ut som det er utbyggerne som står bak – og det for å spare penger.

Sundet: Med de utbygginger som er foreslått i Sundet må det flere parkeringsplasser til enn det som nå er foreslått. Skal Sundet utvikles med næring/forretninger samt boliger må det bygges et parkeringshus med plass til minst 300 biler, samt må det lages en del parkeringsplasser på gatenivå. Uten dette vil Sundet slett ikke bli noe levende handelssenter. Uansett hva enkelte mener – hos Fylkesmannen – så kommer vi i Eidsvoll ikke utenom at bil brukes til handling. Det blir heller ikke et attraktivt sted å bo hvis man ikke får minst én biloppstillingsplass pr. boenhet, samt parkeringsplasser til besøkende. Når man også ser forslagene til parkeringsplassene for skole, barnehager og forretninger så er dette til å gremmes over.

Råholt: Forslaget til parkeringsbestemmelser for kommunedelplan Råholt er totalt vanvittig. Er dette laget kun for å tilfredsstille utbyggerne slik at disse skal tjene mest mulig? Det virker slik på oss i PP – som stort sett er avhengig av bil. Dette til alle slags gjøremål, der iblant handling. I tillegg har noen av oss – og kanskje yngre og nye boligkjøpere – familie som kommer på besøk en gang iblant og da med bil.

Hvem vi kjøpe/etablere seg på Råholt hvis de får: 0,75 parkeringsplass? Eller enda verre: 0,5 eventuelt 0,25, 1,25 parkeringsplass? Forslagene på at grunnskolene skal ha: 0,4 eller 0,65, eller 0,5 eventuelt 0,75 parkeringsplass pr. ansatt er jo et rent molboforslag. Eller skal de lærerne som ikke bor i nærhet av skolen få hybler der? Tror virkelig de som har laget dette oppsettet på parkering, at de som vil etablere seg på Råholt ikke har bil. Om de ikke har bil når de flytter hit så vil de fleste oppdage at de trenger bil – og minst én – hvis det er to voksne og etter hvert eldre barn i familien. Dette både til daglig bruk og til alle andre gjøremål. Setningen om sambruk av parkeringsplasser er også rent svada.

Å tillate at utbyggerne kan kjøpe seg fra opparbeidelse av parkeringsplasser – både i kjeller og utendørs/parkeringshus kan ikke godtas. Eidsvoll er og vil fortsatt være en landkommune – uansett utbygging av Sundet og Råholt – og lokaldemokratiet bør bestemme hvordan vi vil ha det. Selv om vi må bøye oss for en del nytt så må og kan vi ikke godta alle føringer som blir lagt fra Oslo.

Man skulle tro de som lager slike bestemmelse/planer ALDRI har vært utenfor Oslo sentrum. Jeg anbefaler alle som ikke har sett på tabellen over planlagte parkeringsplasser i forbindelse med utbygging å lese dette dokumentet.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no