14. nov
TOGSATSING: Det er ingen fornuftige grunner til å stykke opp et nasjonalt togselskap som fungerer stadig bedre, eller å selge en suksess som Flytoget, skriver Sverre Myrli.
 
Rødt lys for regjeringens jernbanepolitikk
MENINGER: Arbeiderpartiet er i mot konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen. Derfor sier vi nei til EUs fjerde jernbanepakke.

Publisert: 17.jun.2018 09:00
Oppdatert: 16.jun.2018 10:55

Det betyr at vi kommer til å stemme i mot de lovendringene som regjeringen måtte foreslå for Stortinget for å iverksette EU-direktivene i Norge.

EUs fjerde jernbanepakke innebærer at alle togselskap godkjent av EU kan etablere kommersielle jernbaneruter i Norge. I tillegg skal det være konkurranse ved alle offentlig kjøp av persontrafikktjenester med jernbane.

Konkurranseutsettes

Jernbanesektoren egner seg dårlig for ideologisk markedstenkning. Likevel tvinger høyresiden fram konkurranseutsetting og privatisering, uten å ha dokumentasjon på at dette fører til et bedre togtilbud.

Det borgerlige stortingsflertallet bestemte i 2015 at all jernbanetrafikk i Norge skal konkurranseutsettes i den såkalte jernbanereformen.

Denne politikken har frem til nå ikke har ført til annet en økt usikkerhet blant jernbaneansatte, personalmangel i selskapene, forsinkelser og kanselleringer av togavganger, dårligere regularitet, mer byråkrati, samt at store utbyggingsprosjekt stadig skyves frem i tid.

Legge til rette

I stedet for å splitte opp Jernbane-Norge enda mer, bør vi legge til rette for en mer samordnet jernbane. NSB har de siste årene hatt en god økning i passasjertallet, og kundetilfredsheten har økt. Selskapet har gått svært godt og har levert et betydelig utbytte til staten som eier. Likevel demonterer regjeringen nå NSB.

Flytoget er blant bedriftene i Norge med best omdømme. Og NSBs omdømme har økt i takt med at tilbudet er blitt forbedret og nye tog er tatt i bruk. Det er ingen fornuftige grunner til å stykke opp et nasjonalt togselskap som fungerer stadig bedre, eller å selge en suksess som Flytoget. Arbeiderpartiet ønsker å beholde både NSB og Flytoget som felleskapets eiendom.

Regjeringens jernbanepolitikk handler i hovedsak om å spare penger og å bygge ned en felles eid jernbane gjennom å skape et kunstig og oppkonstruert konkurransemarked. I virkeligheten er det de jernbaneansattes lønns-, arbeids- og pensjonsforhold som utgjør konkurransefaktoren. Det er der høyrefolkene vil spare penger.

Og nå skyver regjeringen EUs fjerde jernbanepakke foran seg, men agendaen er selvsagt å innføre mer konkurranse, anbud og privatisering. Altså sin egen politikk. Den politiske høyresiden er drevet av blind ideologi fremfor et reelt ønske om å skape pragmatiske løsninger for et bedre togtilbud for de reisende.

Regjeringens jernbanepolitikk er i ferd med å spore av. Det eneste som kan redde oss nå er at Krf drar i nødbremsen. Vil de det?

 
– Artikkelen fortsetter under bildet –
Sverre Myrli
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no