13. nov
 
Stans planleggingen av en tredje rullebane

Publisert: 03.apr.2018 13:00
Oppdatert: 27.mar.2018 14:12

Staten har nødvendige lovhjemler, og kan via oppkjøp, skaffe seg nødvendig eiendomsrett og styring over disse tre flyplassene, slik at Gardermoen, Rygge og Torp framstår som en økonomisk driftsenhet for samfunnet. Driftsoverskudd kan overføres til andre flyplasser i Norge slik som i dag.

En slik løsning ville gi store samfunnsøkonomiske og miljømessige fordeler, og bidrar til å overflødig gjøre en tredje rullebane på Gardermoen.

Det bør snarest foretas en total konsekvensanalyse etter samfunnsøkonomiske beregninger, der tidsforbruk og alle transportkostnader vedrørende til-/fra flyplassene er vurdert.

Det bor cirka 1,5 millioner mennesker sør av Oslo som naturlig sokner til henholdsvis Rygge og Torp. (Folkemengde oppskrevet fra 2013-tabell til 2018) Det er helt meningsløst at folk sør for Oslo skal tvinges gjennom flaskehalsen Oslo, når de likevel skal reise sørover.

Flytransport utgjør i dag en stor andel av CO₂-utslippene, men om det hører du lite av fra sentrale politikere og fra businessbransjen. Mange samfunnstopper flyr veldig ofte. Forskere har registret og beregnet at en person på en tur til for eksempel Thailand forbruker cirka 20 prosent av sin normale «CO₂-kvote» i det året. Reduksjon av forurensning synes det å være politisk enighet om både globalt og nasjonalt.

Den tredje rullebane på Gardermoen er etter vår mening en unødvendig sløsing med samfunnets penger. Lille Norge trenger ikke å sole seg med den største og fineste flyplassen i verden. Har Stortinget og regjeringen styring på Avinor, eller har de fritt spillerom?

Konklusjon: Staten bør bruke noe av Oljefond-milliardene som «står på bok» – før det er for sent – og innløste de private aktørene på Rygge og Torp.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no