20. sep
 
Tog fra Singapore, via Norden til verden
Klassekampen skriver 23. januar at «Kirkenes ønsker å bli sentrum for transport og Asia-handel»: «Vil bli det nye Singapore.»

Publisert: 30.jan.2018 15:00
Oppdatert: 29.jan.2018 13:50

I artikkelen får vi lese at ordfører Rune Rafaelsen i Sør-Varanger vil gjøre Kirkenes til viktig for transporten med Asia. Ordføreren ser forbi Russland, leser vi, mot Kina «som om kort tid er verdens største økonomi».

Rafaelsen har store visjoner for den skipstrafikken som jernbanen mellom Sentral-Europa skal mate med gods og reisende. Vi leser at «Rafaelsen og den finske samferdselsministeren Anna Berner har funnet hverandre i et felles mål om å trekke den finske jernbanen fra Rovaniemi og nordover til Kirkenes. Her er det isfri havn – med plass til mer. Kirkenes har også sykehus og storflyplass, samt en strategisk beliggenhet nærmest grensa til Russland.»

Alt dette klinger særdeles offensivt og fint ut – for både Norge og Finland og verden for øvrig. Men dette kan umulig stoppe her! Som Klassekampen har skrevet tidligere, har det i lang tid vært lagt planer om en nordnorgesbane. Ifølge Klassekampen (21. april 2017) og avisa Tromsø skriver, mener Tromsø kommunes jernbaneutvalg at jernbane mellom Narvik og Tromsø vil åpne verden for nordnorsk sjømat og spare miljøet enormt. Derfor har de knyttet til seg studenter og ansatte ved NTNU for å kartlegge mulighetene som jernbane mellom Narvik og Tromsø åpner opp for.

Det er klart at jernbane mellom hele Norge, via Sverige, til Narvik og Tromsø, og videre via Finland til Singapore og resten av verden, vil koste penger – sjøl om den finske samferdselsministeren er tent på planene, og sikk7ert òg den svenske vil bli det. Men sett i forhold til de mulighetene og enorme inntektene dette vil åpne opp for, vil disse kostnadene likevel bli for peanøtter å regne! Nettopp det som ordfører Rafaelsen nevner, at Kirkenes har «isfri havn (...) Kirkenes har også sykehus og storflyplass, samt en strategisk beliggenhet nærmest grensa til Russland», vil bare bidra til å gjøre denne lange jernbaneforbindelsen enda mer populær og særdeles innbringende. Jeg har derfor ingen tro på at styreleder Esben Poulssen i International Chamber of Shipping har noe å frykte i disse planene når de forhåpentligvis blir satt ut i livet innen forholdsvis kort tid – tvert om! «Nordområdene må integreres med Europa via god kommunikasjon, både fysisk og digitalt. Det er vi som må gjøre det nå,» sier samferdselsminister Anna Berner ifølge Klassekampen. Da må vi ikke være beskjedne. Da må vi tenke stort! Da må vi lære av kineserne – her òg. Særlig fordi vesentlige deler av det store vi tenker oss, allerede ligger der, fordi realisert!

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no