19. nov
GLEDELIG. To spors jernbane fra Oslo til Hamar skal stå ferdig i 2024. Det betyr stor økning i jernbanekapasiteten. Foto: Glen Widing
 
Tog på to spor
LEDER. At kapasiteten på jernbanenettet mer enn fordobles når det bygges to spor, er ingen nyhet. Det synes det som om den sittende regjeringen har skjønt.

Publisert: 12.apr.2017 07:30
Oppdatert: 16.apr.2017 11:55

I Nasjonal transportplan som ble framlagt i forrige uke, gis det 4,7 milliarder kroner til bygging av dobbeltspor fra Venjar sør for Eidsvoll stasjon til Langset. Det blir sammen med strekningen Espa – Hamar den siste delen av strekningen Oslo- Hamar som får dobbeltspor. I 2024 skal det være tosporet jernbane fram til Åkersvika i Hamar.

Dette er gledelig sett med lokale øyne. Så kan man selvsagt spørre seg hvor planleggere og politikere var i forrige årtusen da dobbeltsporet ble bygd til Venjar. Etter det har det kommet en liten togrevolusjon med tre-fire tog i timen til og fra Eidsvoll til glede for de reisende langs Gardermobanen, spesielt i Eidsvoll.

Vi har på denne plass mange ganger påpekt at politikerne ikke bare må prate om kollektivtrafikk, de må ville og fatte vedtak deretter. Nasjonalt transportplan oppfyller noen lovnader i så måte.

Denne utbyggingen vil utvilsomt vil føre til flere tog mellom Hamar – Eidsvoll – Oslo og dermed flere reisende som velger tog framfor en bombelagt veg på strekningen. Det får noen konsekvenser.

Parallelt med jernbaneutbyggingen må de ansvarlige se på tilbringersituasjonen til stasjonene langs banen. Det offentlige tilbudet i dag er nesten ikke-eksisterende. Det betyr flere private biler som trenger parkeringsplass ved stasjonene. Planleggingen og utbyggingen av disse må skje parallelt med utbyggingen av spor to.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no