17. nov
RULLEBANE: – Om det skal bygges en tredje rullebane ligger inn i framtida. Det avhenger av om det er behov for den. Og dette behovet kan vi være med på å påvirke, skriver Björn Berg.
 
Tredje rullebane kan stanses
Det er noen som tror at Stortinget allerede har vedtatt at det skal anlegges en tredje rullebane på Gardermoen, og at det ikke nytter å stoppe planene. Dette er ikke riktig.

Publisert: 06.jul.2018 08:00
Oppdatert: 05.jul.2018 22:51

Stortinget har vedtatt at om det skal anlegges en tredje rullebane, så skal den legges øst for den eksisterende østre banen. Men om det skal bygges en tredje rullebane ligger inn i framtida. Det avhenger av om det er behov for den. Og dette behovet kan vi være med på å påvirke.

SELVFINANSIERENDE

I vedtektene for Avinor står det i §3 at Avinor, som er ansvarlig for utbygging og drift av flyplasser, skal være selvfinansierende. Derfor ønsker Avinor en kunstig rask vekst i person- og frakttrafikken over Gardermoen, for at Avinor ikke skal gå med tap.

En slik kunstig vekst ønsker Avinor å få til ved at f. eks. fisk fra Nord-Norge og Vestlandet, som skal eksporteres til bl. a. Japan og Kina, skal gå via Gardermoen, i stedet for at arbeidsplasser sikres i disse regionene ved en direkte frakt til utlandet fra flyplasser nær de stedene der fisken tas i land.

FELLES INTERESSER

Næringslivet over hele landet har altså felles interesser med dem som må flytte, i spørsmålet om en tredje, unødvendig, rullebane skal anlegges.

I tillegg til å stadfeste prinsippet om at de regionale flyplassene som f. eks. Alta, Bardufoss, Banak, Evenes, Værnes, Flesland, Sola, Kjevik og Torp m. fl. skal benyttes direkte framfor forurensende mellomlandinger på Gardermoen, har alle Østfoldkommunene vedtatt å gi tilskudd til igjen å åpne Rygge for sivil luftfart for å avlaste Gardermoen.

Flytrafikken vil i overskuelig tid skje med dagens fly. Batteridrevne fly er langt inn i framtida. Det er stor forskjell på et mikrofly med to seter som ble presentert nylig, til store person- og fraktfly. Det kreves vidtrekkende teknologiske gjennombrudd før dette kan skje. Det er ikke like enkelt som elektriske biler. Derfor var da også leder i Norwegian, Bjørn Kjos, skeptisk til muligheten for en rask utvikling av elektrisk drevne fly.

MÅ FRAFLYTTES

Mellom 300 og 400 boliger må fraflyttes dersom det blir en tredje rullebane på Gardermoen. Det var en stor tragedie for de mange som måtte flytte den gang Gardermoen ble utbygd som hovedflyplass.

Det kan ikke være moralsk riktig at folk i det samme området igjen skal rammes. Det er ikke verdig et land som Norge, som er stolt av at vi bygger på menneskerettslige prinsipper. Med rette har vi kritisert ulike land vi ikke liker å bli sammenliknet med, for å flytte folk mot sin vilje. På Gardermoen er det snakk om at mer enn 3.000 personer må flytte og 300-400 hus blir lagt i grus.

I tillegg til at dette er en uakseptabel kapitalsløsing, så bør det i vår opplyste tid være en moralsk utillatelig tanke.

MOT EN TREDJE RULLEBANE

Derfor må vi stå sammen mot en tredje rullebane. Og det er heller ikke vedtatt – ennå, og det vil heller ikke bli vedtatt dersom alle vi som er skeptiske sier fra og etter evne sørger for at det ikke blir behov for en tredje rullebane. Snakk med politikere i ditt eget parti!

Demokrati betyr folkestyre, men da må folk flest si klart ifra.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no