19. nov
UKLART: Frp-leder Arne Körner Haugen mener det er uklart hva Eidsvoll Ap egentlig mener om eiendomsskatt. Foto: Jan Arne Sandholtbråten

Uttalelser som Eidsvolls innbyggere kan stole på
SKATT: Hva mener egentlig Eidsvoll Ap om eiendomsskatt?

Publisert: 11.apr.2018 15:00
Oppdatert: 11.apr.2018 12:06

I et leserinnlegg i EUB den 6. februar skriver leder i partiet Ole Guttorm Brenden blant annet: «Eidsvoll Arbeiderparti er for å innføre eiendomsskatt» og begrunner dette. Partiets nestleder Hege Svendsen har også ved flere anledninger uttrykt det samme.

Men så i hennes debattinnlegg i EUB av 15. februar kommer det noen annet. Sitat: «Finansutvalget jobber i disse dager tverrpolitisk for å se om vi finner løsninger for å slippe unna eiendomsskatt i Eidsvoll. Arbeiderpartiet har som mål å finne løsninger slik at vi kan unngå eiendomsskatten». Sitat slutt.

I finansutvalgets første møte den 31. januar 2018 ble det fra Ap og Svendsen ikke nevnt ett ord om eiendomsskatt, bare at de var der for å sannsynliggjør handlingsrommet og konsekvenser. De eneste som i klartekst sa at formålet med deltakelse i denne i komiteen var å unngå eiendomsskatt var Frp, Høyre og Pensjonistpartiet. Dette blir forvirrende uttalelser fra Ap. I etterkant av avisinnleggene ser det ut til at Brenden har gått av og Svendsen har tatt over lederskapet i partiet. Kan vi da forvente uttalelser fra Ap som Eidsvolls innbyggere denne gangen kan skjønne og stole på?

Når det gjelder hvor mye det må betales i eiendomsskatt er dette foreløpig ikke fastsatt. Men det er retningslinjer å forholde seg til. Svendsen har regnet ut dette etter den gjennomsnittlige ligningsverdien i Eidsvoll. Denne ligger på opp til 547.400 kroner for 2016. Denne verdien blir sjablongberegnet til å være en fjerdedel av markedsverdien. Altså må man gange ligningsverdien med fire som blir markedsverdien. Så sier reglene at man skal gange dette med en prosentsats fra 10 til 90 prosent. Hvilke prosentsats som skal benyttes bestemmes av kommunen, men det vanlige er 80 prosent. Da er takstgrunnlaget regnet ut.

Den 12. desember 2017 vedtok Stortinget, etter forslag fra regjeringen, at eiendomsskattesatsen skal starte på én promille og foreløpig maks sju promille. Etter denne ligningsverdien/markedsverdien blir det 1751 kroner pr. år. Blir satsen forhøyet til sju promille blir beløpet 12.261 kroner.

Nå er det mange som har en ligningsverdi langt over en halvmillioner, og etter overstående utregning og én million kroner i ligningsverdi må en da betale 3200 kroner første året og opp til 22.400 kroner ved full promille. Dette nevnes ikke av Svendsen og andre som vil ha eiendomsskatt.

Når det gjelder hvem som er fritatt for skatten er dette nevnt i eigedomsskattelova § 5. Under punkt h): «eigedom som vert driven som garsdbruk eller skogbruk er fritatt. Men kommunen kan ilegge eiendomsskatt på boligdelen av et gardsbruk.» Stemmer Sp fortsatt for innføring av denne skatten forventer jeg at Eidsvoll kommune benytter seg av denne muligheten.

Ellers er det noen som lurer på kommunens eiendommer. § 5 d): «Eigedomar som kommunen sjølv eig er fritatt.»

Slå gjerne opp i skattemeldingen, og regn selv ut hvor mye du må påregne å måtte betale i eiendomsskatt.

Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.

Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no