19. nov
VEDTAKET: Her fatter Stortinget flyplassvedtaket. Arkivfoto
 
Vedtaket som få forsto hva innebar
KOMMENTAR: Forrige søndag var det 25 år siden Stortinget vedtok at den nye hovedflyplassen skulle ligge på Gardermoen.

Publisert: 12.okt.2017 19:00
Oppdatert: 11.okt.2017 14:50

Selv var jeg rimelig fersk journalist, og var på jobb i Romerikes Blad på Jessheim i en «utvidet» praksisplasstilling, men lønn betalt av Aetat – en av forgjengerne til Nav.

20 år gammel forsto jeg lite av hva dette vedtaket innebar. Jeg mener, det lå jo allerede en flyplass der… Hva ville vel en rullebane fra eller til bety?

Oppgaven jeg fikk den dagen var å gå ut på gata og lage en enquête med 50 personer. Altså ikke en fem på gata, men 50. I tillegg ville sjefen at jeg skulle få vite hva de mente om det egentlige vedtaket, som først ville bli fattet mye senere på kvelden. Jeg skulle med andre ord ta bilde, få navn og telefonnummer og ringe dem på nytt utpå kvelden, etter at vedtaket ble fattet. I 1992 var det heller ikke snakk om å nå dem på mobiltelefonen, men derimot den gode, gamle fasttelefonen.

Å stoppe folk på gata for å spørre dem om hva de måtte mene om ulike saker, har aldri vært min journalistiske styrke, og dette opplegget opplevde jeg som så grusomt at jeg fremdeles kjenner meg litt skjelven når jeg tenker tilbake på det 25 år senere.

Jeg tror jeg klarte nærmere 30. Neste utfordring var at vedtaket først ble fattet etter en 10 timer lang debatt. Klokka 22.09 på kvelden, for å være nøyaktig. Da skulle jeg starte min ringerunde. Enkelte fikk jeg ikke ringt før klokka nærmet seg 23. Mange svarte ikke, noen bar preg av at jeg vekket dem. Til slutt satt jeg igjen med 17 stykker (hvis jeg kan stole på hukommelsen), som jeg skrev ut og sendte videre i systemet.

Det jeg ellers husker best fra kvelden var at kontorets journalist-nestor, nå avdøde Terje Karlsson, uttalte at knapt noen lokale politikere forsto hvor store endringer dette vedtaket ville bety for vårt distikt. En av de få han mente hadde en forståelse, hvis jeg ikke husker helt feil, var daværende Ullensaker-varaordfører Ole Korslund (Ap).

Ser vi tilbake er det ikke vanskelig å gi Terje rett i dette. I hvert fall delvis. Det var nok flere enn Korslund som forsto hva vedtaket innebar, men veldig mange fattet det ikke. Og en ting var å forstå hva hovedflyplassen ville bety rent fysisk, hvor store landområder som ville bli beslaglagt, hvor mange hus som måtte flyttes eller rives, men derfra til å forstå hva ringvirkningene ville bli for næringsliv, tilflytting, boligpriser med mer, ble helt abstrakte problemstillinger for mange. Selvsagt fantes det analyser og utredninger, men samtidig var det også klart at mye av veien måtte bli til mens man gikk.

Heldigvis var det flere som etter hvert fikk øynene opp. Men selv nå, 25 år senere, kan vi kanskje stille spørsmål ved om alle helt har forstått hvor mye hovedflyplassen har betydd – og fremdeles betyr – for utviklingen i våre kommuner. På både godt og vondt.

Helt til slutt: da jeg åpnet papiravisen dagen etter, sto kun fem av de 17 personene jeg hadde intervjuet på trykk. Flere hadde det ikke blitt plass til.

LES OGSÅ: Pensjonerer lederen og satser på kommentarer

 
JUBEL: På Jessheim ble det fest etter at flyplassvedtaket ble kjent. Arkivfoto
BYGGER: Hovedflyplass-utbyggingen er i gang. Foto: Erik Johansen/Scan-Foto
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no