21. sep
BUSS: «Langs hovedvegen på vestsida har folk bygd og slått seg til gjennom tidene. En stor del av Hurdals befolkning bor her. Her har bussen gått siden 1930.»
 
Vi trenger bussrute 815 på vestsida av Hurdalssjøen
NY RUTE: I Eidsvoll Ullensaker Blad 13.05.17, kunne vi lese at bussrute 815, fra oktober i år skulle slutte å gå på vestsida av Hurdalssjøen.

Publisert: 25.okt.2017 14:30
Oppdatert: 25.okt.2017 15:41

Fra nå av skulle den bare gå på østsida. Det kom som et sjokk! Kunne det være mulig?

Langs hovedvegen på vestsida har folk bygd og slått seg til gjennom tidene. En stor del av Hurdals befolkning bor her. Her har bussen gått siden 1930. Folk kan gå til bussen. Det tar, etter Ruters tabeller, 31 minutter med buss direkte fra Rustad til Gardermoen. Fra Hurdal kirke til Gardermoen tar det 39 minutter. Fra kjerka og nordover om Hurdal Torg til Gardermoen tar det to minutter + 38 minutter = 40 minutter. I tillegg må man bytte fra buss til tog på Eidsvoll Verk, i all slags vær og føre. Det tar også tid

Bussen på vestsida må fortsette å gå direkte. Vi har kort veg til veldig mange arbeidsplasser: Moreppen, Gardermoen den nye byen «Oslo Airport City», det nye sykehuset og ellers alt som allerede finnes av arbeidsplasser på Jessheim. Vi kan ikke måtte reise rundt Hurdalssjøen for å komme dit.

Ved nedleggelse av bussruta på vestsida, kommer heller ikke unge, eldre og de som ikke har bil seg til bussholdeplassen ved kjerka. De kommer seg heller ikke til kommuneadministrasjonen, post/bank, lege, tannlege, fysioterapi eller sosiale arrangementer nordover i bygda. Hvordan skal dette løses?

I Hurdals kommuneplan 2010–2025 står nevnt to «tettsteder» i Hurdal; «Torget – kommunesenter» og «Rustad – grendesenter» (s. 10 pkt. 6). Videre står det at det i Rustad skal være «bussterminal i umiddelbar nærhet» og at det skal legges «til rette for et bedre kollektivtilbud» (s 22 pkt. 9.4). Tomter med «flott beliggenhet ned mot/med utsikt mot Hurdalssjøen» nevnes også, og det presiseres at man her skal «Utnytte Hurdals naturgitte kvaliteter». Dette høres veldig bra ut for oss sør i bygda, men vi kan ikke se at dette er fulgt opp i det kommunen nå kaller en «Satsing på et bedre kollektivtilbud».

Det ble høsten 2016 foretatt en markedsundersøkelse fra Ruter i samarbeid med Hurdal kommune. Undersøkelsen hadde «som formål å avdekke om det finnes et potensial for en ny linje på østsiden av Hurdalssjøen». Det som imidlertid ikke ble nevnt i undersøkelsen var at et eventuelt slikt tilbud kom til å innføres på bekostning av det eksisterende tilbudet på vestsida av Hurdalssjøen. Deltakerne til undersøkelsen ble «vervet gjennom forskjellige kanaler i regi av Hurdal kommune». Det kom inn 261 svar.

22.12.2016 har Ruter foretatt en sammenfatning av undersøkelsen og legger fram «Fremtidens kollektivtilbud i Hurdal». Her skriver de: «Ruter vurderer i samarbeid med Hurdal kommune å starte opp en busslinje som vil gå på østsiden av Hurdalssjøen Denne bussen vil kunne erstatte noe av dagens tilbud på den ordinære linjen (omfatter ikke skolebussen). Noe av tilbudet som i dag går til Oslo Lufthavn Gardermoen og Jessheim vil nå gå til Eidsvoll Verk».

Det presiseres at det er snakk om noe av tilbudet. Hvordan kan kommunen da godta at bussen på Vestsida av Hurdalssjøen tas helt vekk? Vi må igjen få presisere at en stor del av Hurdals befolkning bor akkurat her.

Hittil har 283 fortvilte hurdølinger skrevet under på at: Bussen må gå på vestsida som før!

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no