18. nov
Snart blir det andre takster i bomringen inn til Oslo. Arkivfoto: Glen Widing
 
Vil ikke være nok p-plasser
LEDER: I februar i fjor ble det innført rushavgift i bomringen i Bergen. Bompengesatsen ble økt fra 25 til 45 kroner.

Publisert: 08.aug.2017 11:30
Oppdatert: 08.aug.2017 11:39

Samtidig ble bompengesatsen redusert til 19 kroner utenfor rushtiden. Målet var å redusere utslipp fra biltrafikken og dermed bedre luftkvaliteten. I tillegg håpet man på at dette ville redusere køproblemer og redusere reisetid.

Rett før helga offentliggjorde Statens vegvesen tall som viser effekten av rushavgiften. Og effekten har vært omtrent slik: Halvering av køtid på innfartsårene, 14 prosent færre biler i rushtiden, fem prosent færre biler pr. døgn og 11 prosent mer trafikk i halvtimen før og etter rushavgiften trår i kraft. Statens vegvesen sier i en kommentar at man forventet en trafikkreduksjon pr. døgn på opp mot tre prosent, mens resultatet etter det første året viser en reduksjon på fem. I hvilken grad dette har påvirket luftkvaliteten det siste året, sier ikke vegvesenet noe om, men færre biler gir i utgangspunktet lavere forurensing fra biltrafikken, om ikke annet.

1. oktober innføres det rushavgifter i Oslo. I dag betaler personbiler 34 kroner (hvis vi ser bort ifra rabatt for dem som har brikke). Ny takst for bensinbiler blir 43 kroner, og ti kroner ekstra i rushtiden. For diselbiler må man ut med en fem-kroning ekstra. Basert på erfaringene fra Bergen vil dette også påvirke kjøremønsteret lokalt. Det er mange i våre kommuner som pendler til Oslo. De som kan det, vil kanskje kjøre hjemmefra på andre tidspunkt, men flere vil også velge buss eller tog.

Deler av Øvre Romerike, ikke minst Eidsvoll, har etter hvert et fantastisk togtilbud. Velger flere tog, som er sannsynlig, vil det medføre at flere kjemper om parkeringsplassene ved togstasjonene. Og på tross av nye plasser, må vi bare innse at det ikke vil være mulig å bygge mange nok. Flere plasser, kombinert med godt tilbudt og økte utgifter, vil føre til at stadig fler velger kollektivtransport. Nesten uansett hvor mange plasser som etableres rundt stasjonene, så vil det bli fullt. Vi trenger derfor å tenke nytt, både med tanke på matebusser, innfartsparkering – og bedre muligheter for sykkelparkering. Ikke minst elsykler.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no