25. sep
FRUSTRERENDE. «I et fåtall av utlysningene står det at yrkesfaglærer er en ønsket kvalifikasjon. Dette frustrerer oss! Tilsynelatende vet ingen der ute om oss og hvilke kvalifikasjoner vi har etter tre år på høgskolen», skriver studentene Hege B. Haugerud og Ingvild B. Gleditsch. Foto: F Delventhal/CC/Flickr.com
 
Vil vel ha kvalifisert hjelp den dagen du trenger det?
LESERBREV. Vi trenger fagarbeidere – la oss yrkesfaglærere få utdanne dem!

Yrkesfaglærere i helse- og oppvekstfag er utdannet til å undervise i den videregående skole. Vi utdanner grunnmuren i samfunnet, og våre yrkesgrupper trengs for å ivareta det velferdssamfunnet vi alle er en del av.

Vi er fagarbeideren som har tatt lærerutdanning fordi vi er stolte av faget vårt. Vi representerer fundamentet i samfunnet, som ordner med det elektriske anlegget, reparerer huset, åpner opp kloakken eller tar vare på barnet ditt. Det er også vi som tar vare på moren din, den dagen hun ikke klarer seg selv. Du og jeg er avhengige av oss!

I tre år har vi studert ved Høgskolen i Oslo og Akershus på en utdanning som er skreddersydd for å utdanne framtidens fagarbeidere. Vi er spesialisert til å videreformidle fagkunnskap, yrkesstolthet og nærhet til yrkene elevene skal inn i. I klassen vår er det 19 fantastiske lærerspirer som alle brenner for en utdanning for framtiden. Felles for oss alle er ikke samme fagbrev eller autorisasjon, men at vi har formell kompetanse i en av de yrkesfaglige studieretningene. Klassen vår representerer et mangfold av fagbrev, autorisasjoner og interesser. Vi er rollemodellene som kan overføre yrkesstoltheten og yrkeskulturen.

Mange av oss har begynt å søke lærerjobber. Det har blitt vår streben, frustrasjon og hemsko. Utdanningen vår er åpenbart ikke kjent i videregående skole, for skolene søker etter andre profesjoner med PPU (praktisk-pedagogisk utdanning). I et fåtall av utlysningene står det at yrkesfaglærer er en ønsket kvalifikasjon. Dette frustrerer oss! Tilsynelatende vet ingen der ute om oss og hvilke kvalifikasjoner vi har etter tre år på høgskolen. Det kan vel ikke være slik at rektorene ikke anerkjenner fagkompetansen vi har? Vi har tross alt, i tillegg til å være fagarbeidere, de samme pedagogiske studiepoeng enhver lærer må ha. Vi har yrkespraksis ikke bare fra vårt eget primæryrke, men også fra de andre yrkene innenfor helse- og oppvekstfag.

For oss som straks er uteksaminerte yrkesfaglærere er det en selvfølge at det er vi som er de best kvalifiserte til å utdanne innenfor helsefagene. Det er læreren med fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, helsefagarbeider, portør, hudpleier, apotektekniker, ambulansearbeider eller ortopeditekniker. Vi kjenner yrket og fagets verdi, stolthet og styrke. Vi er også de beste til å veilede elevene til hvordan de får fagbrev eller autorisasjon, fordi vi har jobbet i yrket og kjenner til arbeidsoppgavene. Vi er tidligere fagarbeidere som bygger bru mellom skole og arbeidsplass. Vi har kontaktnettet. Det er vi som skaper relevans i opplæringen, ikke bare i programfagene, men i samarbeid med fellesfaglæreren. Vi er ikke generelle i vår tilnærming til eget fag, vi er profesjonelle og finslipte.

Dette er et hjertesukk fra framtidens yrkesfaglærere! Hør på oss, se oss, anerkjenn vår fagkunnskap som velferdsstaten er avhengige av.

Du vil vel ha kvalifisert hjelp av en fagarbeider den dagen du trenger det?

Foto: F Delventhal/Flickr.com/CC

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no