25. mai
FINANSIERING. E6-bommene i Eidsvoll, som her like sør for Nebbenes, og Ullensaker ble satt opp for å finansiere utbyggingen av den nye motorvegen. Lars Salvesen anbefaler ikke å rokke ved dette.
 
- Bommene er grunnlaget for E6
ULLENSAKER/EIDSVOLL. Hege Svendsen vil flytte bomstasjonene på Hovinmoen og i Ormlia. Det kan bli vanskelig.

Publisert: 23.feb.2016 21:24
Oppdatert: 27.jan.2017 13:58

Å fjerne disse bomstasjonene vil fjerne inntektsgrunnlaget for E6 Kolomoen - Moelv, hvor fylkeskommunen er garantist.

- Alternativt må det komme inn betydelig statlige midler til prosjektet. Det er på de sørlige bomstasjonene trafikken er størst, slik at dette ikke kan kompenseres med økte takster på de øvrige bommene heller. Dette er også et prosjekt der parsellene i Akershus og Hedmark er gjensidig solidariske, påpeker fylkesvaraordfører Lars Birger Salvesen (KrF).

Eidsvoll Ap vil flytte bomringene for å få mindre trafikkaos.

IKKE STORE

Han sier også at det i prosjektet ikke ble satt opp bommer på sidevegene/gamlevegen etter en vurdering av at konsekvensene ikke ville bli så store at de ville gå ut over inntektene.

- Det ble i tillegg satt av midler til gang- og sykkelveg på flere av strekningene for å håndtere trafikksikkerhetsutfordringene. Er omkjøringen et problem, så er det mest nærliggende å sette opp bomstasjoner på de mest aktuelle vegene fremfor å fjerne på hovedvegen. Dette vil øke inntektsgrunnlaget og gi reduserte takster eller kortere nedbetalingstid, sier han.

Bomstasjonen på Hovinmoen dro inn millioner av kroner.

HALVVEIS

De første bomstasjonene har snart stått halvparten av den planlagte tiden på 15 år. Hvor lang innkrevingsperioden faktisk blir, er spesielt avhengig av trafikkvekst og lånerenten fremover.

Salvesen påpeker at handlingsrommet de har er uten store konsekvenser begrenset til:

Økt nedbetalingstid - gir litt lavere takster, men større finansieringskostnader - må bli enig med Hedmark - krever lokal tilslutning i Hedmark og Oppland må behandles av Stortinget

Bommer på lokalvegene eventuelt med passeringstak e.l. for lokaltrafikken - krever lokalpolitisk behandling og må behandles av Stortinget.

IKKE GJØR NOE

Fylkesvaraordførerens vurdering er å ikke gjøre noe nå som kan rokke ved finansieringen av motorvegen siden nedbetalingen er snart kommet halvveis.

- Om noe skal gjøres, så sett opp bom på lokalvegene med lavere takst, slik at omkjøringen blir dempet. Prosesser med dette vil sikkert ta nærmere to år. Veksten i trafikken på lokalvegene skyldes vår egen trafikk og ikke at det er folk til Hamar som kjører der. Det er faktisk stort sett lokale folk som kjører lokalt, sier han.

Strekningen fra Hovinmoen til Dal er en mil. I desember 2007 startet arbeidet med å utvide den til fire felt med midtdeler. I oktober 2009 startet innkrevingen av bompenger her.

I november 2011 ble de to bomstasjonene i Eidsvoll kommune aktivert, samtidig med at strekningen Dal- Minnesund åpnet som firefelts.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »

Administrerende direktør:Eva Holmgren »
Ansvarlig redaktør:Bjørn Inge Rødfoss »
Produksjonsredaktør:Knut Øsmundset »
Vaktsjef og digitalt ansvarlig:Jørgen Berg-Sollien »
Salgssjef:Tina Berger »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no