21. nov
 
– Denne bilen er det verste av det verste
Åtte illsinte sylindere i en motor som yter 612 hestekrefter og 850 newtonmeter, og trekk på alle fire hjul, er det nærmeste man kommer et hestespark i baken.

Publisert: 26.jan.2018 06:00
Oppdatert: 26.jan.2018 06:33

Mercedes AMG E63S er noe av det villeste man får med motor og baksete. Der supersportsbiler er stive, nærmest ukomfortable og lite egnet til norske veier, gjør et par tastetrykk på konsollen denne bilen til en tilnærmet normal familiebil med stive fjæringer. Den er også en av de mest intelligente bilene som er laget.

ET SMYKKE AV EN BIL: Kulturminne på fire hjul

André Westbye på Dal er noe i nærheten av en bilgal mann – og har kjøpt seg en 2018-versjon.

DRAPSMASKIN på hjul

– Hvorfor kjøper man en bil av dette kaliberet?

– Guttedrømmen våknet, mer er det ikke å si. Kona er mest glad i SUV-er, men denne gangen fikk jeg viljen min, sier han.

– Kanskje ikke det mest økonomiske i disse tider, å kjøpe en bensinbil til 1,8 millioner kroner?

– Nei. Jeg gratulerte selgeren på Bertel O. Steen med at han hadde solgt meg Norges mest idiotiske kjøp, men han var bare glad for å kunne hjelpe, ler Westbye, før han blir alvorlig.

– Bilen har så mye krefter at man må vite hva man gjør bak rattet. Jeg har bakgrunn fra motorsport og er helt klar over at dette er en drapsmaskin på hjul i feil hender. Er ikke sjåføren forsiktig med kreftene, går det rett ut, påpeker han.

SIKKERHET OG INTELLIGENS

Alle bilinteresserte vet at AMG borger for det beste og største Mercedes kan levere. Tallenes tale er betegnende for AMGs kraftigste maskin noen gang:

NOEN LIKER DET RUSTENT: Bilkjærlighet på høyt nivå

4 liters V8 med to turboer

612 HK

850 Nm

0–100 på 3,4 sekunder

Toppfart 300 km/t

9-trinns automatkasse

Firehjulstrekk

– Likevel, det handler om mer enn tall?

– Ja visst. AMG har stappet den full med avanserte assistansesystemer, og bilen er bortimot selvkjørende. Det er utrolig å kjenne hvor mye bilen hjelper meg, her er sikkerheten virkelig satt i høysetet. Men det er klart at et er artigst å kjøre selv, sier Westbye og forteller at sjåføren kan velge mellom fire kjøremoduser.

– I Comfort tar bilen over det meste. I andre enden av skalaen, Racing, styrer sjåføren alt. Det er da villdyret våkner, sier han.

– Og forbruket?

– Hvis det er spørsmålet som dukker opp, er dette feil bil å kjøpe. Dette er en kjøremaskin og skal brukes deretter, sier han.

– Hva med kone og barn?

– De sitter selvsagt på, dette er familiebilen vår, sier han.

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no