17. nov
ØKER: Jonas Filander, filialsjef hos Motor Forum Eidsvoll, tror kanskje bilparken vokser fordi folk kjøper elbil eller hybrid i tillegg til den diesel- eller bensindrevne bilen de har fra før, selv om de egentlig klarer seg med én bil.
 
– Fører miljøtiltakene til at bilparken vokser?
Det spør Jonas Filander seg. Han er filialsjef hos Motor Forum Eidsvoll.

Publisert: 02.mai.2018 19:00
Oppdatert: 02.mai.2018 14:35

Filander forteller at det han betegner som nesten et dieselhysteri i forhold til utslipp har ført til at svært få kjøper dieseldrevne personbiler.

– Det er nå helt klart tyngre å selge dieseldrevne biler, både nye og brukte. Hos oss er nok én av forklaringene et vi holder til i et område hvor det er mange som pendler til Oslo, hvor dieselbiler blir straffet med ekstra bompenger og rushtidsavgift. Det har da også ført til at priser på dieseldrevne biler generelt har gått ned, og folk får mindre igjen for sin brukte bil enn før. Det er elbiler folk vil ha nå. Men vi selger fortsatt varebiler med dieselmotor, sier Filander.

FLERE BILER I FAMILIEN?

Han mener en familie på fire-fem personer har vanskeligheter med å klare seg med bare elbil.

– Jeg tror mange derfor velger å ha to biler, selv om de egentlig hadde klart seg med én. Har de en bensin- eller dieseldrevet familiebil fra før blir gjerne bil nummer to en elbil. Elbilen er kjempebra i det daglige, men skal en familie reise til for eksempel Kristiansand dyrepark, eller til Trysil på skiferie, så blir det utfordringer, både med plass til oppakning, vekt og rekkevidde. Da må man med de fleste elbiler stoppe og lade mange ganger. Jeg tror de færreste derfor vil legge ut på en sånn tur i en elbil med familien, sier Filander.

ZOE INGEN FAMILIEBIL

Han mener flere av elbilene i «prisklasser for folk flest» ikke er tilpasset en familie som skal på ferie med oppakning.

– En familie kan ikke ha en Renault Zoe, et merke vi selger, som familiebil. Man får ikke takstativ, og heller ikke tilhengerfeste. Jeg tror derfor mange faktisk kjøper en bil til, spesielt hvis det er snakk om å pendle til Oslo på jobb, selv om de i utgangspunktet kunne klart seg med én bil. Da blir elbilen brukt til og fra jobb og en bensin- eller dieseldrevet bil til annen kjøring med familien, sier Filander.

Billige dieselbiler er det ifølge Filander noe etterspørsel etter, men de dyrere er vanskeligere å selge.

– Men vi har også bensindrevne bruktbiler som koster fra rundt 300.000 kroner som er vanskelige å selge. Folk vet ikke hva som skjer, sier Filander.

HYBRID

Han peker da på at hybridbiler er et godt alternativ, som bilpolitikken i Norge foreløpig tilgodeser med reduserte avgifter.

– Det er foreløpig to store fordeler med hybrid, og det lite avgift til Staten når du kjøper den og at du selv i stor grad med gode kjøre- og laderutiner og utnyttelse av mulighetene en hybridbil har kan styre drivstofforbruket. Noe annet er det ikke. Bompenger og vegavgift er de samme som for rene bensin- og dieseldrevne biler, forklarer Filander.

Han mener det i dag er for mye usikkerhet om hva framtiden vil bringe i forhold til bilbruk.

– Det er klart at vi alle må bidra til å bedre miljøet, men jeg synes det er for mye usikkerhet og avvikende argumenter i miljøspørsmålet. Det må tydeliggjøres hvor vi vil med bilpolitikken, sier Filander.

LES OGSÅ: – Fortsatt mindre enn 1 av 10 elbiler

 
Telefon: 63 92 27 00 // Tips oss: Skjema »
Ansvarlig redaktør (konst.):Vegard Storbråten Øye »
EUB har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
EUB bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
 
Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media – www.hamarmedia.no